3.2.4.12
§ 12 ZoVZP – Povinnosti pojištěnce
Ing. Antonín Daněk
Úplné znění
Ustanovení související
-
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů (ZoVZP)
-
§ 10 – oznamovací povinnost
-
§ 11a – změna zdravotní pojišťovny
-
§ 13 – podmínky poskytování hrazených služeb
-
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění (ZPVZP)
Nahoru Povinnost sdělit zaměstnavateli příslušnost ke zdravotní pojišťovně
Při nástupu do pracovního poměru (zaměstnání) má zaměstnanec povinnost sdělit zaměstnavateli zdravotní pojišťovnu, u které je pojištěn. Stejnou povinnost má i tehdy, stane-li se pojištěncem jiné zdravotní pojišťovny v době trvání zaměstnání. Tuto povinnost splní nejpozději do 8 dnů ode dne změny zdravotní pojišťovny. Přijetí sdělení podle předchozích vět je zaměstnavatel povinen pojištěnci písemně potvrdit. Zaměstnavatel má právo požadovat na zaměstnanci nebo bývalém zaměstnanci úhradu penále, které zaplatil v souvislosti s neoznámením nebo opožděným oznámením změny zdravotní pojišťovny pojištěncem (zaměstnancem).
V této souvislosti lze využít tyto doporučené vzory textů potvrzení zaměstnavatele o přijetí oznámení pojištěnce jako zaměstnance ve věci pojištění u zdravotní pojišťovny v případě:
Podání informace o změně zdravotní pojišťovny zaměstnancem v průběhu zaměstnání má pro zaměstnavatele (i zaměstnance) zásadní význam, neboť zaměstnavatel musí následně přesměrovat platby pojistného na zaměstnancovu „novou” zdravotní pojišťovnu. Pokud zaměstnanec (a to i bývalý) tuto svoji zákonnou povinnost nesplní, vzniká zaměstnavateli – hromadnému plátci - u zaměstnancovy bývalé zdravotní pojišťovny přeplatek na pojistném. Naopak zdravotní pojišťovna, které platby řádně náležejí, bude po zaměstnavateli (neboť ten je v takovém případě partnerem zdravotní pojišťovny z hlediska placení pojistného) uplatňovat dlužné pojistné včetně penále. V této souvislosti nesmí zaměstnavatel opomenout přihlásit (odhlásit) k příslušným datům zaměstnance u dotčených zdravotních pojišťoven prostřednictvím kódů „P” („O”).
Nahoru Řešení přeplatku na pojistném
Při řešení přeplatku na pojistném nelze postupovat formou vzájemného vypořádání plateb mezi zdravotními pojišťovnami, neboť přeplatek na pojistném se vrací plátci pojistného nebo jeho právnímu nástupci za předpokladu, že tento nemá vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek. Řešením vzniklé situace může být u zaměstnavatele s evidovaným přeplatkem i jeho započtení s následnou platbou (platbami) pojistného.
Nahoru Pokuta anebo penále
Bývá pravidlem, že čím více se občané zajímají (nejen ve zdravotním pojištění) především o svá práva, tím častěji pak zapomínají na své povinnosti. Nicméně i ve zdravotním pojištění má pojištěnec celou řadu povinností vůči zdravotní pojišťovně a při porušení některých z nich, mu může být uložena majetková sankce – pokuta nebo penále. Pokuta jakož i penále jsou pojištěnci ukládány ve správním řízení – správním rozhodnutím, tzv. platebním výměrem. Institutu výkazu nedoplatků se používá při vyměření dlužného pojistného a penále tehdy, pokud lze reálně předpokládat, že dlužník tyto pohledávky zdravotní pojišťovny nezpochybní.
Nahoru Další povinnosti pojištěnce
Mezi další základní povinnosti pojištěnce především patří:
Dále je pojištěnec povinen oznámit příslušné zdravotní pojišťovně, rovněž ve lhůtě 8 dnů, skutečnosti rozhodné pro vznik nebo zánik povinnosti státu platit za něj pojistné. Za zaměstnance plní tuto povinnost zaměstnavatel,…