V českém pracovním právu je téma rovného zacházení a zákazu
diskriminace relativně nové. Do obsahu zákoníku práce (předchozího i
současného),zákona o zaměstnanosti
, ale i dalších právních předpisů (např. služebního zákona
, zákona o vojácích z povolání
, zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
) byla v souvislosti s přípravou na vstup a následným členstvím
České republiky v Evropské unii zapracována řada ustanovení směrnic ES
týkajících se zejména rovného zacházení s muži a ženami v zaměstnání, stejné
odměny za stejnou práci a zákazu diskriminace na základě stanovených důvodů
Diskriminace vyskytující se v souvislosti s pracovní
činností byla v minulosti častým jevem a lze konstatovat, že ani v současné
době se ji přes veškeré úsilí vyvíjené mezinárodními organizacemi a
legislativou jednotlivých států nepodařilo zcela eliminovat. Z této skutečnosti
vyplynul požadavek, aby i české pracovní právo nejen deklarovalo nepřípustnost
diskriminace, ale aby také vytvořilo efektivní systém obrany proti ní. Česká
republika ale jako jediná ze zemí EU neměla dosud ve svém právním řádu obsah
antidiskriminačních předpisů Evropských společenství zapracován komplexně , a
tím riskovala kromě žalob u Evropského soudního dvora i možnost ukládání
vysokých pokut. Teprve v červnu tohoto roku byl po opakovaných průtazích přijat
zákon č. 198/2009 Sb. o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany
před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon),
jehož účinnost byla (kromě části druhé) stanovena na první den třetího
kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, tj. 1. 9. 2009.
Vzhledem k tomu, že s platnou
právní úpravou musí být pochopitelně v souladu i vnitřní předpisy
zaměstnavatelů a obsah kolektivních smluv, zaměříme se v
následujícím textu na důsledky přijetí nového zákona v oblasti pracovněprávních
vztahů a na případy, kdy by ustanovení vnitřního předpisu či kolektivní smlouvy
principům rovného zacházení a zákazu diskriminace odporovalo.
Ačkoliv je předmět úpravy antidiskriminačního zákona
značně široký (týká se např. i diskriminace v oblasti sociálního zabezpečení, v
přístupu ke zdravotní péči, vzdělání, zboží, službám včetně bydlení),
představuje jeho důležitou součást také právo na rovné zacházení a zákaz
diskriminace ve věcech:
práva na zaměstnání a přístupu k zaměstnání,
přístupu k povolání, podnikání a jiné samostatné výdělečné
činnosti,
pracovních, služebních poměrů a jiné závislé činnosti, včetně
odměňování,
členství a činnosti v odborových organizacích, radách
zaměstnanců nebo organizacích zaměstnavatelů a profesních komorách, včetně
výhod, které svým členům poskytují.
Právem na rovné zacházení rozumí
antidiskriminační zákon (dále také AZ) právo nebýt diskriminován z důvodů v
něm stanovených. Diskriminace se zde rozlišuje na přímou a nepřímou.
Přímou diskriminací se rozumí takové jednání
(včetně opomenutí), kdy se s jednou osobou zachází méně příznivě, než se
zachází nebo by se zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci, a to z
důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku,
zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či světového názoru (
§ 2 odst. 3 AZ
) . Méně příznivé zacházení je považováno za diskriminační, i
kdyby byl jeho důvod pouze domnělý. Za diskriminaci z důvodu pohlaví se
považuje i diskriminace z důvodu těhotenství, mateřství, otcovství a z důvodu
pohlavní identifikace. Mezi diskriminační důvody zákon nezařadil např.
politické smýšlení, členství a činnost v politických stranách nebo hnutích a v
odborových organizacích.
Nepřímou diskriminací se rozumí takové jednání
nebo opomenutí, kdy na základě zdánlivě neutrálního ustanovení, kritéria nebo
praxe je z některého z výše uvedených důvodů (viz
§ 2 odst. 3 AZ
) osoba
znevýhodněna oproti ostatním. Nepřímou diskriminací není, pokud toto
ustanovení, kritérium nebo praxe je objektivně odůvodněno legitimním cílem a
prostředky k jeho dosažení jsou přiměřené a nezbytné (
§ 3 odst. 1 AZ
).
Za diskriminační jednání je
považováno i obtěžování, sexuální obtěžování, pronásledování, pokyn a navádění
k diskriminaci.
Princip rovného zacházení a zákazu diskriminace musí
být respektován již při výběru zaměstnanců, kdy potencionální
zaměstnavatel nesmí vyžadovat informace týkající se národnosti, rasového nebo
etnického původu, politických postojů, členství v odborových organizacích,
náboženství, filozofického přesvědčení, sexuální orientace a dále informace,
které odporují dobrým mravům, a osobní údaje, které neslouží k plnění
povinností zaměstnavatele (např. ohlašovací povinnost vůči příslušným orgánům
sociálního zabezpečení)
. Za přestupky a správní delikty spočívající v porušení
zákazu diskriminace nebo nezajištění rovného zacházení při uplatňování práva na
zaměstnání může úřad práce podle zákona o zaměstnanosti uložit pokutu až do
výše 1 000 000 Kč (srov.
§ 139 a
140).
Diskriminační charakter nesmějí mít ani nabídky
zaměstnání. Za diskriminační inzerci jsou již několik let ukládány úřadem
práce sankce, a proto nabídky typu: Hledáme právníka (muže) ve věku do 35
let, které předem vylučují ostatní uchazeče, se už vyskytují velmi
sporadicky. V rozporu s právním předpisem jsou však též inzeráty, jejichž
diskriminační povaha není prezentována zcela otevřeně. Jde např. o dovětky
vzhledem k nutnosti plného pracovního nasazení nevhodné pro matky s malými
dětmi nebo hledáme zaměstnance do mladého pracovního kolektivu apod.
Výběru nových zaměstnanců se týká i jedno z ustanovení
zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění, podle něhož je sice
výběr fyzických osob ucházejících se o zaměstnání z hlediska kvalifikace,
nezbytných požadavků nebo zvláštních schopností v působnosti zaměstnavatele,
který však smí vyžadovat v souvislosti s jednáním před vznikem pracovního
poměru od fyzické osoby, která se u něj uchází o práci, nebo od jiných osob jen
údaje, které bezprostředně souvisejí s uzavřením pracovní smlouvy (§ 30 ZP). Z hlediska práva na rovné zacházení nesmí
mít ani obsah osobních dotazníků či otázky kladené při přijímacích pohovorech
diskriminační charakter. Je nepřípustné, aby takto zaměstnavatel zjišťoval,
jestli se žena bude vdávat a plánuje narození dítěte, jestli už není v současné
době těhotná, kolik má dětí a v jakém věku, jak má v případě jejich nemoci
zabezpečenou péči o ně apod.
Právní úpravu zákazu diskriminace považují někteří
zaměstnavatelé za nadměrné zasahování do jejich rozhodovací pravomoci, které
jim ztěžuje činnost. Zaměstnavatel však zásadně není při výběru svých
zaměstnanců omezován a má právo se rozhodnout pro nejlepší a nejschopnější.
Kritériem výběru by ovšem měly být skutečné schopnosti a dovednosti
zaměstnance, a nikoliv pohlaví, věk, národnost apod., které by už předem určité
skupiny uchazečů vylučovaly.
Povinnost zajistit rovné zacházení se zaměstnanci a
dodržovat zákaz jakékoliv diskriminace stanoví zákoník práce dokonce jako
jednu ze základních zásad pracovněprávních vztahů (§
13). Zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi
zaměstnanci, pokud jde o jejich pracovní podmínky, odměňování za práci a o
poskytování jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty (např. naturální
mzda), o odbornou přípravu a o příležitost dosáhnout funkčního nebo jiného
postupu v zaměstnání (srov.
§ 16 odst. 1 ZP). Je však třeba
zdůraznit, že rovné zacházení a zákaz diskriminace nelze stavět do
protikladu k zásadě smluvní volnosti, která je v soukromém právu (a tedy i
v právu pracovním) vůdčí a stěžejní a umožňuje např. smluvní odchýlení v
případě nároků jednotlivých zaměstnanců nebo jejich skupin, jak je uvedeno
dále.
Ačkoliv je v pracovněprávních vztazích zakázána
jakákoliv diskriminace (§ 16 odst. 2
ZP), praktické zkušenosti ukazují, že interní předpisy, případně
ujednání v kolektivních smlouvách vykazují některou z forem
diskriminace.
O přímou diskriminaci půjde tehdy, vedou-li přijímaná
opatření podle diskriminačních kritérií zjevně k neodůvodněnému a nepřiměřenému
rozlišování mezi zaměstnanci.
Příklad č. 1
Zaměstnavatel je oprávněn stanovit požadavky, které jsou
nezbytné pro výkon určité práce. I když splněním těchto požadavků smí podmínit
sjednání nebo změnu pracovního poměru, musí být jím vymezené požadavky shodné
pro každého, kdo má u něho tuto práci vykonávat. V opačném případě by byla
porušena zásada rovného zacházení.
Jestliže se taková opatření vyskytují např. ve
vnitřních předpisech či kolektivních smlouvách, je třeba tento stav neprodleně
napravit.
Příklad č. 2
V kolektivní smlouvě, případně ve vnitřním předpisu lze
odstupné, poskytované v souvislosti s rozvázáním pracovního poměru výpovědí
podle
§ 52 písm. a) až d) ZP nebo dohodou
z týchž důvodů, navýšit o další násobky průměrného výdělku, popřípadě vázat
navýšení odstupného na určitá kritéria.
Pokud by bylo navýšení odstupného vázáno na dosažený věk
zaměstnance ke dni skončení pracovního poměru (tj. čím starší zaměstnanec, tím
vyšší odstupné), šlo by o diskriminaci z důvodu věku znevýhodňující v tomto
případě mladší zaměstnance. Za přímo diskriminující lze považovat i navýšení
odstupného ve vazbě na pohlaví a rodinný stav (např. pro osamělé matky s
nezaopatřenými dětmi).
Bude-li však zvýšené odstupné poskytováno v
závislosti na délce trvání pracovního poměru k příslušnému zaměstnavateli,
nebo na dřívějším termínu skončení pracovního poměru (v případě dohody o
rozvázání pracovního poměru), není takové opatření v rozporu s diskriminačními
hledisky.
K diskriminačnímu jednání může docházet - a v praxi
také často dochází - v oblasti odměňování za práci. Důkazem toho bývají
i opatření uvedená ve vnitřních mzdových předpisech. Podle zákoníku práce
přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele za stejnou práci nebo za práci
stejné hodnoty stejná mzda, plat nebo odměna z dohody. Stejnou prací nebo prací
stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti
a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních
podmínkách, při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce
(§ 110 ZP).
V praxi by se neměly vyskytovat případy, kdy ženy a
muži vykonávající práci u stejného zaměstnavatele mají různou výši mzdy. Pokud
by ovšem šlo např. o práci ve skladu, spočívající mimo jiné i v ruční
manipulaci s břemeny nad 15 kg, kterou vykonávají pouze muži, může být potom i
jejich mzda vyšší vzhledem k větší namáhavosti jejich práce. V tom případě
nejde o diskriminaci, protože důvodem mzdové diferenciace není pohlaví
zaměstnance, ale jiné hledisko (což může být např. i míra využití jeho či
jejích pracovních a organizačních schopností, výsledků práce a jejich přínosu
pro zaměstnavatele), jehož oprávněnost však v případě soudního sporu musí
zaměstnavatel prokázat.
Zaměstnavatel se dopouští diskriminace např. i tím, že
poskytování některých složek mzdy (odměny, prémie apod.) podmíní nikoliv
plněním pracovních úkolů, ale tím, že zaměstnanec nebude ve sledované době v
pracovní…