Zaměstnanci vždy rádi uvítají peněžitá i nepeněžitá
přilepšení a výhody poskytované zaměstnavatelem, i když samozřejmě každý
preferuje něco jiného. Podívejme se optikou zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP) na několik typicky
dovolenkových benefitů. Řeč bude o letní odměně, prodloužení dovolené,
poskytnutí (proplacení) rekreace, podpoře volnočasových aktivit, péči o zdraví
a vitalitu, pitný a občerstvovací letní režim.
NahoruObecný daňový pohled zaměstnavatele
Podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP se
jako daňově účinné uznávají výdaje (náklady) na pracovní a sociální
podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců
vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy,
vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní smlouvy nebo jiné smlouvy, pokud
tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak.
Při uplatnění výhod
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP se
v praxi není třeba příliš trápit rozsahem pojmu pracovní a sociální
podmínky , protože jelikož je zákon nedefinuje, mají značně široký (obecný)
význam. Přehnanou euforii nad širokou paletou možných zaměstnaneckých benefitů
ale mírní dvě skutečnosti:
daňová uznatelnost na straně jedné ještě vůbec nic neříká o
daňovém posouzení u zaměstnance, což je nutno vždy samostatně vyhodnotit v
souladu s
§ 6 ZDP (viz dále), a
nesmíme přehlížet dovětek - pokud tento nebo zvláštní zákon
nestanoví jinak.
NahoruObecný daňový pohled zaměstnance
Jak bylo předesláno, případná daňová účinnost benefitu
je jistě příjemná, ale ještě vůbec nic neříká o tom, jaké bude jeho daňové
posouzení na straně zaměstnance, kde může mít podle
§ 6 ZDP obecně trojí režim:
nebude vůbec předmětem zdanění, což nastává jen zcela
výjimečně, jako např. u ochranných nápojů a pitné vody,
bude sice předmětem zdanění, ale současně půjde o příjem
osvobozený od daně, což je poměrně hojně zastoupená varianta, většinou v
závislosti na daňovém řešení u zaměstnavatele (např. rekreace hrazená
zaměstnavatelem, vstupenky na kulturu, sport ),
půjde o zdanitelný příjem zaměstnance, který se běžnými
postupy zdaní spolu se mzdou, opět bohužel dosti častá situace (např. letní
navýšení mzdy).
Je třeba mít na paměti, že podle
§ 6 odst. 3 ZDP se příjmem zaměstnance ze
závislé činnosti se rozumí i částka, o kterou je úhrada zaměstnance za
poskytnutá práva, výrobky, jiné věci nebo služby poskytnuté zaměstnavatelem
nebo za nájem nižší než jejich obvyklá cena nebo cena, kterou zaměstnavatel
účtuje jiným osobám (výjimkou je koupě bytu, kde měl zaměstnanec bydliště 2
roky, což se netýká předmětu našeho zájmu).
U letních benefitů se nejčastěji dostane ke slovu
daňová výhoda formou osvobození od daně z příjmů podle
§ 6 odst. 9 ZDP, který vyjmenovává
celou řadu příjmů ze závislé činnosti, které jsou od daně osvobozeny. Většinou
jsou tato osvobození ale něčím podmíněna, např. že nejde o daňový výdaj
(náklad) zaměstnavatele.
NahoruLetní odměna (třináctá mzda)
Stejně jako obecně platí, že nejlepší rada je šek,
tak i zaměstnanci samozřejmě vítají prázdninové (letní, pololetní)
příplatky alias třinácté mzdy, stejně jako jakékoli jiné druhy příplatků a
dalších peněžitých forem odměn stabilizačního a věrnostního charakteru
zvyšujících jejich mzdu. Je zde možno plně uplatnit výše citované ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. j) ZDP, kdy
zakotvením tohoto práva do kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu
zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy půjde o daňově uznatelný výdaj
(náklad) firmy.
U zaměstnance se ovšem v tomto případě zdanění a
odvodu pojistného nevyhneme. S letní odměnou bude naloženo obdobně jako s
jeho obvyklou mzdou. V souladu s
§ 38h odst. 1 ZDP se
totiž měsíční záloha na daň z příjmů počítá z úhrnu příjmů ze závislé činnosti
zúčtovaných nebo vyplacených zaměstnanci za daný měsíc.
NahoruProdloužení dovolené
Zákoník práce rozlišuje tři druhy placené dovolené na
zotavenou, a to dovolenou za kalendářní rok (nebo její poměrná část, pokud
pracovní poměr netrval celý rok), za odpracované dny (pokud zaměstnanec
nepracoval v daném roce alespoň 60 dnů) a dodatkovou dovolenou (týká se jen
zvlášť obtížně vykonávaných prací, např. v podzemí).
V praxi je nejobvyklejší dovolená za kalendářní rok,
jejíž podmínkou je výkon práce v daném roce alespoň 60 dnů. Její výměra činí u
zaměstnavatele podnikatelské sféry nejméně 4 týdny v kalendářním roce.
Pokud zaměstnavatel z podnikatelské sféry poskytne dovolenou nad zákonné
minimum 4 týdnů, nemusí se obávat, že by s tím související náhrada mzdy nebyla
daňově uznatelná. Opět se zde uplatní
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP,
podle něhož jsou daňově účinné výdaje (náklady) na zvýšený rozsah
doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z
nějakého dokumentu či smlouvy, protože zde ZDP ani zvláštní zákon nestanoví
jinak. U zaměstnance se ale zdanění ani odvodu pojistného z této náhrady
nevyhneme.
NahoruPoskytnutí (proplacení) rekreace
Řadě z nás nečiní problém dovolenou prolenošit doma a v
jeho mokřejším okolí. Nicméně většina má nutkání někam vyrazit, ať už do
českých hor, kempů a penzionů, nebo tzv. za kopečky k moři, do velkoměst nebo
pralesa, přičemž je prokázáno, že aktivní trávení dovolené zregeneruje člověka
více než její pasivní využití. Proto někteří zaměstnavatelé v rámci
volnočasové firemní politiky nabízejí zaměstnancům všemožné druhy
rekreací. Tím nepřímo podpoří i jejich loajalitu a sounáležitost s firmou,
protože takovéto výhody zdaleka neposkytují všechny konkurenční
společnosti.
V praxi jde o poměrně značně rozšířenou formu
zvýhodnění zaměstnanců, bohužel je ale většina těchto nepeněžních plnění
poskytovaných zaměstnavatelem zaměstnancům daňově neuznatelná. Podle
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP nejsou
daňově účinná nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci
ve formě možnosti používat rekreační zařízení, s výjimkou zařízení
uvedených v
§ 24 odst. 2 písm. j)bodech 1
až 3, což se ale letní rekreace prakticky vůbec netýká, protože jde o tyto
výjimky:
zařízení pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
pracovnělékařské služby poskytované poskytovatelem těchto
služeb,
vlastní vzdělávací zařízení.
Z pohledu zaměstnance na to navazuje
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP, dle něhož jsou osvobozena od daně nepeněžní plnění poskytovaná
zaměstnavatelem zaměstnancům z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze
sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů
(nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení
příjmů, ve formě možnosti používat rekreační zařízení. Jde-li však o
poskytnutí rekreace včetně zájezdů, je u zaměstnance z hodnoty nepeněžního
plnění od daně osvobozena v úhrnu nejvýše částka 20 000 Kč za kalendářní rok.
Jako plnění zaměstnavatele zaměstnanci se posuzuje i plnění poskytnuté pro jeho
rodinné příslušníky.
Může přitom jít o vlastní nebo pronajatá rekreační
zařízení anebo o formu rekreačních (cestovních) poukazů. V případě vlastního
rekreačního zařízení pak musí zaměstnavatel pamatovat také na
§ 25 odst. 1 písm. k) ZDP, podle
kterého nejsou daňově uznatelné výdaje (náklady) převyšující příjmy v
zařízeních k uspokojování potřeb zaměstnanců nebo jiných osob (s výjimkami pro
nás zde nezajímavými). Přičemž výdaje (náklady) i příjmy se posuzují za každé
takovéto zařízení samostatně. Vždy se ale musí jednat o nepeněžní
plnění. Takže prakticky řečeno, zaměstnanci patří do ruky rekreační poukaz
a předmětná cestovní smlouva by měla být uzavřena mezi cestovní kanceláří a
zaměstnavatelem ve prospěch (na jméno) daného zaměstnance.
Naproti tomu jakékoli peněžité plnění zaměstnavatele by
sice mohlo být s oporou v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP
daňovým výdajem (nákladem), ovšem podléhalo by zdanění a odvodu u dotyčného
zaměstnance. Zejména známý neblahý vliv pojistného na tzv. superhrubou mzdu
tuto variantu citelně odvodově diskriminuje.
NahoruPodpora volnočasových aktivit
Zaměstnavatel může zajistit, resp. umožnit zaměstnancům
v době letních dovolených čerpání i dalších volnočasových aktivit, jako jsou
zejména činnosti v oblasti kultury a sportu. Také zde se ovšem jedná v případě
nepeněžních plnění zaměstnavatele podle
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP o
nedaňové výdaje (náklady) ve formě:
příspěvku na kulturní pořady, zájezdy a sportovní
akce,
možnosti používat zdravotnická a vzdělávací zařízení,
předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení
s výjimkou zařízení uvedených v
§ 24 odst. 2 písm. j)bodech 1
až 3, tj.:
zařízení pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
pracovnělékařské služby poskytované poskytovatelem těchto
služeb,
vlastní vzdělávací zařízení.
Opět jde o speciální ustanovení vůči obecnému
§ 24 odst. 2 písm. j) bodu 5 ZDP,
které je tímto tzv. vyřazeno ze hry.
U zaměstnance na to navazuje
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP, dle něhož jsou osvobozena od daně nepeněžní plnění poskytovaná
zaměstnavatelem zaměstnancům z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze
sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů
(nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení
příjmů, ve formě možnosti používat zdravotnická a vzdělávací zařízení,
předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení nebo
ve formě příspěvku na kulturní pořady a sportovní akce. Jako plnění
zaměstnavatele zaměstnanci se posuzuje i plnění poskytnuté…