Ing. Karel Janoušek
NahoruZákon o dani silniční
Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční (ZDS), ve znění pozdějších předpisů. Jeho poslední změna byla provedena zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů. Tato novela zejména zpřesnila ustanovení upravující předmět daně a osvobození od daně, upravila postup zjištění poplatníka při změně provozovatele při prodeji vozidla nebo změně jeho uživatele, posílila vliv údajů zapsaných v registru silničních vozidel a jejich změn v kalendářním měsíci, zpřesnila postup při výpočtu dílčí daně za vozidlo a upravila některé administrativní postupy.
Od roku 2022 se daň silniční týká pouze některých nákladních automobilů a některých přípojných vozidel určených k přepravě zboží, došlo k podstatnému snížení počtu vozidel, za která se daň silniční platí, byla zrušena některá osvobození od daně, pro zdanitelná vozidla byla stanovena nová výše daně, byla zrušena povinnost placení záloh na daň a provedeny některé další související změny.
ZDS jako významný prvek zjištění, zda vozidlo je předmětem daně používá zejména údaje o kategorii vozidla, podkategorii vozidla a kód druhu karoserie. Rozdělení vozidel a technické podmínky pro jejich správné zařazení do kategorií, podkategorií a použití kódů druhu karoserie jsou uvedeny zejména v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášce č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, vyhlášce č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, a některých směrnicích EU, zejména nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES.
Uvedené vyhlášky a předpisy EU jsou důležité pro zjištění, případně posouzení kategorie vozidla, jeho podkategorie a kódu druhu karoserie, nejsou-li jednoznačně zapsány v registru silničních vozidel v České republice (dále jen registr silničních vozidel). Tyto údaje jsou totiž podstatné pro rozhodnutí, zda příslušné vozidlo je předmětem daně a pro zjištění správné výše daně.
NahoruPředmět daně silniční
Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně silniční, není vůbec podstatné, kdo je vlastníkem vozidla (zda právnická osoba, podnikatel anebo fyzická osoba-občan nepodnikající), ani zda, kde a k čemu je vozidlo používáno anebo používáno není. Rozhodující je, zda jsou splněny podmínky uvedené zejména v ustanovení § 2 ZDS.
Předmětem daně silniční je tzv. zdanitelné vozidlo. Pro účely daně silniční jde pouze o silniční vozidlo kategorie N2 nebo N3 a přípojné vozidlo k takovému vozidlu kategorie O3 nebo O4, pokud je registrováno v registru silničních vozidel v České republice.
Aby bylo vozidlo předmětem daně, zcela postačuje zápis uvedené kategorie vozidla, podkategorie a kódu druhu karoserie (viz níže) v registru silničních vozidel (viz § 4 zákona č. 56/2001 Sb.) podle vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.
Podmínka registrování vozidla v ČR je splněna v okamžiku, kdy registrační místo přidělí vozidlu registrační značku podle § 23 vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.
Pokud je vozidlo vyřazeno z registru silničních vozidel na základě žádosti podle § 12 odst. 1 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, nesplňuje podmínky ustanovení § 2 odst. 2 ZDS, a není podle § 2 odst. 3 písm. a) a odst. 4 ZDS předmětem daně silniční v kalendářním měsíci, v němž je po celou dobu z registru silničních vozidel vyřazeno. Jestliže bylo zdanitelné vozidlo v registru silničních vozidel zapsáno byť jen v jednom dni v měsíci, je ve smyslu § 2 odst. 4 a § 12a odst. 3 ZDS předmětem daně za celý tento kalendářní měsíc.
Předmětem daně silniční nejsou vozidla se zvláštní registrační značkou [viz § 23 písm. d) vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů], z vozidel kategorie N2 a N3 vozidla podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, a vozidla kategorie O s druhem karoserie DA (návěsy).
Předmětem daně nejsou ani vozidla kategorie L, M, N1, O1, O2, T, C, R, S a Z.
Z druhů vozidel uvedených v § 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, nejsou zdanitelným vozidlem a tedy předmětem daně silniční (daň silniční se za ně neplatí) motocykly, osobní automobily, autobusy, vozidla zvláštního určení (např. autojeřáb, požární automobil, sanitní automobil, obytný automobil, pracovní stroj speciální nebo nesený) a tzv. ostatní silniční vozidla. Předmětem daně nejsou ani zvláštní vozidla (např. traktor, přípojné vozidlo k traktoru, pracovní stroj samojízdný nebo nesený).
Z nákladních vozidel jsou sice předmětem daně silniční nákladní automobily kategorie N2 a N3, ale vzhledem ke stanovené výši daně pro zdanitelná vozidla uvedené v příloze k ZDS, se daň v zásadě platí jen za vozidla kategorie N2 a N3:
-
s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobil) nebo BB (skříňový automobil), a to za vozidla
- - kategorie N2 jen s největší povolenou hmotností 12 tun a
- - kategorie N3, přičemž u těchto vozidel se dvěma nápravami vždy, u vozidel se třemi nápravami jen v případě, že jejich největší povolená hmotnost je nejméně 15 tun a u vozidel se čtyřmi a více nápravami nejméně 23 tun.
-
s kódem druhu karoserie BC (tahač návěsu) a BD (silniční tahač) se daň platí v případě, že mají největší povolenou hmotnost jízdní soupravy nejméně 16 tun a pokud mají tři a více náprav nejméně 36 tun.
Daň se neplatí za vozidla kategorie N2 a N3 podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, protože tato vozidla nejsou předmětem daně. Daň se neplatí ani za vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BE (lehké nákladní automobily kategorie N1) a BX (neúplná vozidla pouze s kabinou apod.), protože taková vozidla nejsou předmětem daně.
Z přípojných vozidel, jsou předmětem daně pouze přípojná vozidla k vozidlům kategorie N2 a N3, a to vozidla kategorie O3 a O4, Vozidla kategorie O1 a O2 předmětem daně nejsou. Vzhledem ke stanovené výši daně (viz příloha k ZDS) se však daň silniční platí pouze za vozidla kategorie O4 s největší povolenou hmotností nejméně 12 tun.
Daň se neplatí za přípojná vozidla kategorie O3 a O4 s kódem karoserie DA, tj. návěsy, protože nejsou předmětem daně. Přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), jsou od daně silniční osvobozena, ale pouze v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).
Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně, jsou vždy rozhodující údaje zapsané v registru silničních vozidel. Základní znaky kategorií vozidel jsou uvedeny v § 4 vyhlášky č. 153/2023 Sb. Číselník typů (kódy) karoserií vozidel je uveden v Příloze č. 5 k vyhlášce č. 343/2014 Sb. Jestliže v registru silničních vozidel nejsou uvedeny potřebné údaje o kategorii, podkategorii a kódu karoserie, zjistí se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, v platném znění, kde jsou uvedeny v článku 4 a Příloze I tohoto nařízení. Nedají-li se zjistit ani podle uvedeného nařízení, použijí se údaje z jiných technických dokladů k příslušnému vozidlu.
Za shora uvedená zdanitelná vozidla se platí daň ve zjištěné výši (viz níže) bez jakýchkoliv výjimek, tj. i za zdanitelná vozidla používaná veřejně prospěšným poplatníkem či fyzickou osobou k činnosti, z níž příjmy nejsou předmětem daně z příjmů. Vůbec není podstatné, zda takové vozidlo bylo a kde či kým a k čemu používáno anebo zda používáno nebylo. Výjimkou jsou vozidla od daně osvobozená.
NahoruOsvobození od daně
Od daně jsou podle § 3 ZDS osvobozena výše uvedená přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), ale jen v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).
Dále jsou od daně osvobozena zdanitelná vozidla vybavená zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy, příp. doplněným zvláštním zvukovým výstražným zařízením, ale jen pokud je takové vybavení zapsáno v registru silničních vozidel. Tím je, ve smyslu § 3 odst. 1 písm. a) ZDS, vyloučeno prokazování uvedených skutečností jiným způsobem. Od daně jsou také osvobozena vozidla určená jako státní hmotná rezerva, pokud nejsou používána k podnikání, vozidla diplomatické mise nebo konzulárního úřadu, pokud je zaručena vzájemnost, vozidla poskytovatele zdravotních služeb, báňské záchranné služby nebo horské záchranné služba, jsou-li v registru silničních vozidel označena jako sanitní nebo záchranářské, dále pak vozidla Českého červeného kříže, a to v rozsahu osvobození podle zákona upravujícího Český červený kříž, vozidla vlastníka pozemní komunikace, správce pozemní komunikace nebo jimi pověřené osoby, jsou-li používána výlučně k zabezpečení sjízdnosti nebo schůdnosti pozemní komunikace.
Osvobození od daně se prakticky týká jen kalendářního měsíce, ve kterém byly splněny podmínky pro osvobození od daně ve všech dnech, kdy vozidlo bylo předmětem daně. Pokud byly splněny podmínky pro osvobození od daně v průběhu měsíce, uplatní se osvobození až v dalším kalendářním měsíci.
NahoruPoplatník daně
Podle § 4 ZDS je poplatníkem daně silniční:
-
osoba zapsaná jako provozovatel vozidla v registru silničních vozidel,
-
uživatel zdanitelného vozidlo, u kterého je v registru silničních vozidel zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena,
-
osoba, která používá zdanitelné vozidlo určené jako státní hmotná rezerva,
Poplatník daně se neurčuje podle toho, kdo vozidlo účetně či daňově odpisuje, kdo ho používá ke své podnikatelské činnosti, ale v zásadě podle toho, kdo je uveden v registru silničních vozidel jako jeho provozovatel.
…