Velká voda se již přehnala, ale důsledky její ničivé
síly přetrvávají. Řada fyzických i právnických osob se snaží pomoci postiženým
povodněmi, a to obvykle formou daru, tj. bez jakéhokoli nároku na
protiplnění. Jak tuto pomoc efektivně ošetřit z pohledu daní na straně
poskytovatele pomoci (dárce) či jejího příjemce?
Obecně je poskytnutí daru daňově neuznatelným nákladem
(§ 25 odst. 1 písm. t) zákona o
daních z příjmů, dále ZDP). Dar poskytnutý právnickým osobám na humanitární,
charitativní apod. účely a fyzickým osobám na účely specifikované v
§ 20 odst. 8 ZDP však může snížit
základ daně z příjmů právnických osob, tzn., efektivně snížit daňovou
povinnost. Toto ustanovení současně stanoví, že obdobně se postupuje u darů
na financování odstraňování následků živelní pohromy, ke které došlo na území
České republiky nebo jiného členského státu EU, Norska nebo Islandu. V
podstatě stejně se postupuje u darů poskytnutých právnickým i fyzickým osobám
se sídlem v EU, Norsku nebo Islandu (§ 20
odst. 12 ZDP). Obdobné znění obsahuje
§ 15 odst. 1 ZDP, který stanoví
podmínky možného uplatnění nezdanitelné částky základu daně pro fyzické
osoby.
Lze tedy shrnout, že jak právnická, tak i fyzická
osoba může poskytnout dar na financování odstraňování následků povodní a tento
dar si může odečíst od základu daně do výše stanovené v ZDP (maximálně 10 %
základu daně u fyzických osob a maximálně 5 % základu daně u právnických osob)
za podmínek stanovených v
§ 15 odst. 1 a
§ 20 odst. 8 ZDP.
Zákon o daních z příjmů však také pamatuje na
možnost zahrnout do daňově uznatelných nákladů náklady (výdaje) vynaložené v
rámci pomoci poskytnuté formou nepeněžního plnění v souvislosti s odstraňováním
následků živelních pohrom, ke kterým došlo na území ČR nebo jiného členského
státu EU, Norska nebo Islandu (§
24 odst. 2 písm. zp) ZDP). Pokud tedy podnikatel, právnická i
fyzická osoba, poskytne pomoc postiženým povodněmi, lze za určitých podmínek
zahrnout náklady vynaložené na tuto pomoc mezi daňově uznatelné s tím, že již
nelze takto vynaložené náklady uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně z
příjmů fyzických osob dle
§ 15 odst. 1 ZDP nebo položku
snižující základ daně z příjmů právnických osob podle
§ 20 odst. 8 ZDP. Daňově uznatelné
náklady vynaložené v rámci poskytnutí pomoci musí být poskytnuty v nepeněžní
formě a prokazatelně v souvislosti s odstraňováním následků živelních pohrom.
Zákon nestanoví, komu má být pomoc poskytnuta, tzn., lze ji poskytnout jak
právnickým, tak i fyzickým osobám.
Pokud dárce poskytne dar formou nepeněžního plnění
(zboží nebo služby), je nutné pamatovat na důsledky poskytnutého daru v oblasti
DPH. Obecně musí být z poskytnutého nepeněžního daru odvedena DPH na výstupu,
pokud byl nárokován odpočet DPH na pořízení zboží nebo služeb (§ 13 odst. 5 a §
14 odst. 4 písm. b) zákona o DPH). Pokud nebyl uplatněn nárok na odpočet na
pořízení zboží nebo služeb, je poskytnutí nepeněžního daru mimo okruh DPH.
Specifickou situací je poskytnutí pomoci
zaměstnavatelem zaměstnanci.
Za příjem se ve smyslu
§ 3 odst. 2 ZDP a
§ 6 odst. 1 zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí (dále zákon o dani darovací)
považuje příjem peněžní i nepeněžní, resp. nemovitosti, movitý majetek a jiný
majetkový prospěch. Na straně příjemců pomoci je třeba rozlišit, zda je
příjemce podnikatelem (fyzická nebo právnická osoba) a pomoc obdržel jako
podnikatel (v případě fyzické osoby) nebo pomoc obdržela fyzická osoba -
nepodnikatel.
NahoruPříjemce pomoci je podnikatel
Pomoc formou daru v peněžní i nepeněžní formě, kterou
obdrží podnikatel (právnická i fyzická osoba) v souvislosti se svojí
podnikatelskou činností, obecně podléhá dani z příjmů u obdarovaného
podnikatele. Výjimku z tohoto ustanovení tvoří podnikatelé - fyzické osoby,
které dar přijmou v souvislosti s provozováním školy a školského zařízení,
zařízení na ochranu opuštěných zvířat, ohrožených druhů zvířat nebo jsou
poskytovateli zdravotních služeb (§ 3
odst. 4 písm. a) ZDP), tyto podléhají dani darovací a obvykle je pro
ně přijetí daru osvobozeno od daně darovací. Další výjimkou jsou fyzické osoby,
které dar přijaly jako provozovatelé zoologické zahrady nebo pro poskytování
veřejných kulturních služeb a pro které je tento dar osvobozen od daně z příjmů
fyzických osob (§ 4 odst. 1 písm. zf)
ZDP).
Příjemce pomoci je fyzická osoba, která pomoc neobdržela jako
podnikatel nebo zaměstnanec
Obecně platí, že obdržená náhrada škody, tj. včetně
škody vzniklé v důsledku povodní, je příjmem osvobozeným od daně z příjmů
fyzických osob (§ 4 odst. 1 písm. d)
ZDP). Dále platí, že obdržené dary nejsou příjmem zdanitelným daní z příjmů
fyzických osob a podléhají u fyzické osoby dani darovací, pokud se nejedná o dary
osvobozené od daně darovací. Obecně je od daně darovací osvobozeno nabytí
majetku (v peněžní i nepeněžní formě), pokud byl majetek nabyt na…