dnes je 22.11.2024

Input:

Dohoda o rozvržení pracovní doby podle § 87a ZP

22.11.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 13 minut

3.10.11
Dohoda o rozvržení pracovní doby podle § 87a ZP

JUDr. Věra Bognárová

Dohoda o rozvržení pracovní doby podle § 87a ZP

Zaměstnavatel .............. (uvést jeho přesné označení, sídlo, IČ), zastoupený .................

a

zaměstnanec ............. (jméno a příjmení), narozen dne ......., bytem .........

(dále jen "zaměstnavatel" a "zaměstnanec")

uzavírají tuto dohodu o rozvržení pracovní doby podle § 87a ZP.

1. Podle pracovní smlouvy uzavřené dne ..... zaměstnanec pracuje u zaměstnavatele v pracovním poměru jako ........... (uvést druh práce).

2. Zaměstnanec se zaměstnavatelem sjednávají dohodu, podle níž si zaměstnanec za dále sjednaných podmínek a podmínek upravených v § 87a ZP bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn.

3. Pro zaměstnance se nepoužije úprava rozvržení pracovní doby upravená § 81 až § 87 ZP. Zaměstnanec je však povinen být na začátku směny na svém pracovišti a odcházet z něho až po skončení směny (§ 81 odst. 3 ZP). Délka směny nesmí i při samorozvrhování pracovní doby přesáhnout 12 hodin (případně za podmínek uvedených v § 83a ZP nesmí délka směny přesáhnout 24 hodin; platí výhradně pro zaměstnance ve zdravotnictví).

4. Pracovní doba bude rozvrhována rovnoměrně (nebo nerovnoměrně). Vyrovnávací období pro nerovnoměrné rozvržení pracovní doby určuje zaměstnavatel na ......... (max. 26 týdnů; 52 týdnů může zaměstnavatel určit pouze, pokud toto období vymezí kolektivní smlouva). Zaměstnavatel je oprávněn i bez souhlasu zaměstnance určit jinou délku vyrovnávacího období. Průměrná týdenní pracovní doba zaměstnance v pracovním poměru musí být naplněna v tomto zaměstnavatelem určeném období (nevztahuje se právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr).

5. Při rozvržení pracovní doby je zaměstnanec povinen dodržet tyto podmínky:

a) při rozvržení pracovní doby musí být zachován nepřetržitý denní odpočinek v rozsahu upraveném § 90 ZP a nepřetržitý odpočinek v týdnu v rozsahu upraveném § 92 ZP,

b) pracovní doba bude rozvržena v pracovní dny pondělí až pátek v rozmezí od 8 hodin do 20 hodin,

c) zaměstnanec nesmí pracovní dobu rozvrhovat v pracovní dny od 20.00 do 8.00 hodin, o víkendech a ve dnech, na které připadá svátek (případně je možné dohodnout, v jakých dnech svátků může být pracovní doba rozvržena),

d) zaměstnanec je povinen čerpat přestávky na jídlo a oddech nejpozději po 6 hodinách nepřetržité práce alespoň v délce 30 minut,

e) zaměstnanec je povinen konat práci pouze v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby, což je 40 hodin týdně (případně v jiné délce podle pracovního režimu, nebo úpravy kolektivní smlouvy či vnitřního předpisu nebo v rozsahu dohodnuté kratší pracovní doby),

f) případnou práci přesčas nařizuje výhradně zaměstnavatel, zaměstnanec není oprávněn práci přesčas bez souhlasu zaměstnavatele konat; vznikne-li potřeba výkonu práce přesčas, oznámí potřebu jejího výkonu zaměstnanec zaměstnavateli (konkrétnímu zaměstnanci) a ten rozhodne o tom, zda výkon práce přesčas nařídí nebo s jejím výkonem bude souhlasit,

g) pracovní dobu je zaměstnanec povinen rozvrhovat tak, aby zajistil plnění svých úkolů i s ohledem na plánované schůzky nebo jednání,

h) zaměstnanec je povinen předkládat e-mailem vedoucímu zaměstnanci ........ do 14 hodin předchozího pátku rozvrh pracovní doby na následující týden,

i) zaměstnanec je povinen předkládat e-mailem vedoucímu zaměstnanci nejpozději ........ do 8 hodin v pondělí výkazy odpracované pracovní doby, včetně počátku a konce směn a vyznačením čerpání přestávek na jídlo a oddech pro účely její evidence podle § 96 ZP,

j) evidenci pracovní doby podle struktury stanovené § 96 ZP vede na základě výkazů předložených zaměstnancem zaměstnavatel.

6. Pro účely překážek v práci, čerpání dovolené, pracovní cesty, poskytování náhrady mzdy v případě, že zaměstnanec nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den podle § 115 odst. 3 ZP a § 135 odst. 1 ZP (případně další případy) platí toto stanovené rozvržení pracovní doby do směn: (např. pondělí až pátek od 7.30 do 16 hodin s tím, že přestávka na jídlo a oddech se čerpá od 12 do 12.30 hodin).

7. Zaměstnanci přísluší náhrada mzdy (platu) při jiných důležitých osobních překážkách v práci pouze v případě, že to upravuje zákoník práce nebo nařízení vlády č. 590/2006 Sb., případně kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis zaměstnavatele.

8. Zaměstnavatel může, vyžaduje-li to nezbytná provozní potřeba, zaměstnanci rozvrhnout dočasně pracovní dobu (např. pondělí až pátek od 7.30 do 16 hodin s tím, že přestávka na jídlo a oddech se čerpá od 12 do 12.30 hodin).

9. Závazek z této dohody lze rozvázat dohodou zaměstnavatele se zaměstnancem ke sjednanému dni, anebo ji lze vypovědět z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu s 15denní výpovědní dobou, která začíná dnem, kdy byla výpověď doručena druhé smluvní straně (nebo Zaměstnavatel se zaměstnancem sjednávají výpovědní dobu 1 měsíce, která se vztahuje jak na zaměstnavatele, tak na zaměstnance). Dohoda i výpověď musí být písemné.

10. V ostatním se sjednaný pracovní poměr nemění.

11. Dohodu lze měnit se souhlasem obou stran číslovanými písemnými dodatky.

12. Tato dohoda byla sepsána ve dvou vyhotoveních, z nichž jedno převzal zaměstnavatel a jedno zaměstnanec.

V ............... dne .......................

..............................................

podpis zaměstnance

..................................

razítko zaměstnavatele a podpis

jeho oprávněného zástupce

Právní úprava:

Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění

  • § 77 odst. 2 ZP

  • § 78 odst. 1 písm. m) ZP

  • § 81 odst. 3 ZP

  • § 83 ZP

  • § 87a odst. 3 ZP

  • § 115 odst. 3 ZP

  • § 135 odst. 1 ZP

  • § 317 odst. 4 ZP

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů

  • § 582 OZ

  • § 1724 až § 1766 OZ

Komentář:

Kromě doposud v zákoníku práce upravených způsobů rozvrhování pracovní doby je od 1. 1. 2025 možné využít i její "samorozvrhování" zaměstnancem. Dosavadní právní úprava tuto možnost výslovně upravila v § 317 odst. 4 ZP pouze při práci na dálku. Nově bude možné uzavřít se zaměstnancem písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude pracovní dobu rozvrhovat do směn sám. Úprava je obsažena v § 87a ZP. Součástí přijaté právní úpravy je i novelizace § 199 odst. 2 ZP, který obsahuje zmocnění pro vládu za určených podmínek stanovit rozsah poskytovaného pracovního volna při překážkách v práci na straně zaměstnance tak, že zmocnění se vztahuje i na zaměstnance, kteří si rozvrhují pracovní dobu do směn sami. Současně s novou úpravou § 87a ZP se s účinností od 1. 1. 2025 zrušuje samostatná úprava rozvrhování pracovní doby zaměstnancem při práci na dálku, která byla upravena v § 317 odst. 4 ZP. Možnost sjednat dohodu o rozvrhování pracovní doby zaměstnancem se vztahovala pouze na práci na dálku bez ohledu na to, zda se konala v pracovním poměru, nebo v právním vztahu založeném dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti. Vzhledem k tomu že od 1. 1. 2025 je možné dohodnout pravidla rozvrhování pracovní doby zaměstnancem obecně pro všechny pracovněprávní vztahy i situace, tzn. na pracovištích zaměstnavatele i při práci na dálku, je zvláštní úprava pro práci na dálku nadbytečná.

Pro všechny případy a ve všech pracovněprávních vztazích (výkon práce v pracovním poměru, v právním vztahu na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti), a bez ohledu na to, zda jde o práci na dálku, se na samorozvrhování pracovní doby použije od 1. 1. 2025 úprava obsažená v § 87a ZP. V souvislosti s touto úpravou je vhodné zmínit také, že se o § 87a odst. 2 písm. b) ZP doplňuje § 363 ZP, v němž jsou uvedena ustanovení, kterými se zapracovávají předpisy Evropské unie do českého právního řádu.

Podstatnější pro aplikační praxi je přechodné ustanovení, které se vztahuje ke shora uváděnému § 317 odst. 4 ZP, který upravuje rozvrhování pracovní doby zaměstnancem při práci na dálku. Vzhledem k tomu, že zaměstnavatel se zaměstnancem zpravidla samorozvrhování pracovní doby při práci na dálku dohodl, bude platit, že se takto dohodnuté rozvrhování pracovní doby bude až do 31. 12. 2025 řídit ustanovením § 317 odst. 4 ZP, i když je od 1. 1. 2025 zrušeno. To nebude platit pouze v případě, že si zaměstnanec a zaměstnavatel ještě před tímto datem dohodnou nová pravidla už podle § 87a ZP Od 1. 1. 2026 se ale i tyto právní vztahy budou řídit § 87a ZP, i když si zaměstnanec a zaměstnavatel nic nového neupraví. Plyne z toho také, že i kdyby v dohodě podle § 317 odst. 4 ZP nebyla sjednána možnost jejího rozvázání, bude možné tuto dohodu od 1. 1. 2026 vypovědět podle pravidel, která jsou v § 87a odst. 3 ZP upravena. Zaměstnavatel i zaměstnanec proto mohou dohodu rozvázat výpovědí s 15denní výpovědní dobou. Na ukončení dohody se také strany mohou samozřejmě dohodnout.

Základní pravidla dohody o samorozvrhování pracovní doby

Obecný postup sjednání smlouvy

Nahrávám...
Nahrávám...