2023.0500.1
DPH u karet na tankování
Ing. Jana Kolářová
V tomto článku se zabýváme obchodním modelem, kdy zákazník tankuje pohonné hmoty u jejich dodavatele, který provozuje čerpací stanici pohonných hmot. Místo jejich úhrady se však prokáže kartou, kterou vystavil zákazníkovi (nebo jeho zaměstnavateli) vydavatel této palivové karty. Role karty pak může být v závislosti na smluvních podmínkách různá. Smysl může spočívat v administrativním zjednodušení, kdy karta obsahuje identifikaci zákazníka pro účely DPH, umožňuje hradit plátci všechny dodávky pohonných hmot za dané období najednou. Zároveň se však může pojit s různými smluvními podmínkami.
NahoruPoužívaný model
Při čerpání pohonných hmot se běžně využívá model, kdy zákazník (provozovatel vozidla) při (fyzickém) dodání pohonných hmot na čerpací stanici předloží jejímu provozovateli kartu vydanou vydavatelem palivových karet. Tím jeho povinnost vůči provozovateli čerpací stanice končí. Zúčastněné subjekty jsou zpravidla nezávislé.
Běžně se tato transakce považuje za dodání zboží provozovatelem čerpací stanice vydavateli palivové karty a následně vydavatelem palivové karty řidiči. V tomto duchu se transakce zobrazily rovněž pro účely DPH.
NahoruJudikatura SDEU
Nad podstatou dodávek z pohledu DPH se zamýšlely úřady i Soudní dvůr EU ve věci C-235/18 Vega International Car Transport and Logistic – Trading GmbH se sídlem v Rakousku ("Vega International").
Společnost Vega International prováděla přepravu užitkových automobilů známých výrobců z továrny přímo k zákazníkovi. Tuto službu zajišťovala prostřednictvím několika dceřiných společností společnosti Vega International se sídlem v různých členských státech, včetně dceřiné společnosti Vega Poland sp. z o.o. se sídlem v Polsku ("Vega Poland").
Společnost Vega International organizovala zásobování všech svých dceřiných společností tankovacími kartami vydanými různými dodavateli pohonných hmot. Nákup pohonných hmot do vozidel přepravovaných společností Vega Poland byl prováděn pomocí tankovacích karet na jméno, vystavených řidičům. Veškeré operace prováděné pomocí tankovacích karet byly uskutečňovány centrálně mateřskou společností v Rakousku, která dostávala od dodavatelů pohonných hmot faktury zejména za nákup pohonných hmot s DPH. Poté na konci každého měsíce přefakturovávala společnost Vega International svým dceřiným společnostem, včetně společnosti Vega Poland, pohonné hmoty, které byly použity pro účely poskytnutí služby přepravy vozidel, s navýšením o 2 %. Dceřiné společnosti byly oprávněny započíst faktury za užívání tankovacích karet oproti fakturám určeným rakouské společnosti, nebo tyto faktury uhradit do jednoho až tří měsíců od jejich obdržení.
Běžně rozšířená situace byla modifikována tím, že vlastníkem tankovací karty byla mateřská společnost, která poskytla kartu své dceřiné společnosti za tím účelem, aby jako subdodavatel dodávala zboží (pohonné hmoty) mateřské společnosti.
Soudní dvůr EU považoval transakci mezi mateřskou a dceřinou společností za finanční službu osvobozenou od DPH (službu poskytnutí úvěrů), nikoliv za dodání zboží.
NahoruVývoj správní praxe
Po rozsudku "Vega" začaly finanční správy jednotlivých členských států vč. ČR zkoumat, nakolik jsou jeho závěry relevantní pro další správní praxi a vyžadují její úpravu. I s přihlédnutím k tomu, že jde o specifickou situaci spojených subjektů, se zdá, že by tento výklad neměl být rozšiřován na veškeré situace s použitím karet jiných dodavatelů. Nicméně při rozboru rozsudku zcela zjevně vyčnívá jedna skutečnost, a to chybějící dodání nakládat se zbožím jako vlastník mezi čerpací stanicí a vydavatelem karty, jakož i mezi vydavatelem karty a zákazníkem. Fyzicky však odebírá pohonné hmoty od čerpací stanice přímo zákazník (provozovatel vozidla).
K tomuto tématu se vyjádřila Expertní skupina Evropské komise k DPH (tzv. VAT Expert Group), podle které je případ Vega specifickou situací a související závěry SDEU je potřeba vykládat úzce. Tento komentář byl předložen Výboru Evropské komise pro DPH. Ta k problematice vydala závěry obsažené v dokumentu Working paper Nr. 1046. Na jejích závěrech se již dá stavět další přístup jednotlivých členských států.
NahoruPodstatné znaky z rozsudku
Výbor Evropské komise pro DPH nejprve shrnul podstatné okolnosti…