dnes je 27.12.2024

Input:

Obecné informace k novele zákona o DPH od 1. 10 2021

18.10.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

4.100.46
Obecné informace k novele zákona o DPH od 1. 10 2021

Ing. Martin Sádovský

Novela zákona o DPH1 s původně plánovanou účinností od 1. 7. 2021 vychází zejména z povinné transpozice nových právních předpisů Evropské unie, které se zaměřují na oblast elektronického obchodování tzv. e-commerce.

Nositelem právních změn je novela směrnice Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, ve znění směrnice Rady (EU) 2017/2455 a směrnice Rady (EU) 2019/1995 (dále jen novela směrnice o DPH). Novela směrnice o DPH je dále doplněna o novelu prováděcího nařízení Rady (EU) č. 282/2011, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty, ve znění prováděcího nařízení Rady (EU) 2017/2459 a prováděcího nařízení Rady (EU) 2019/2026 (dále jen prováděcí nařízení č. 282/2011). Tyto unijní právní předpisy jsou účinné od 1. 7. 2021.

Z důvodu prodloužení legislativního procesu u novely zákona o DPH, který nebyl k 1. 7. 2021 dokončen, mohly daňové subjekty postupovat podle přímo použitelného práva Evropské unie, tj. podle výše uvedených unijních nositelů právních změn. To znamenalo, že bylo možné využít zejména zvláštní režim jednoho správního místa tzv. One Stop Shop či nová pravidla pro dodání zboží, které usnadňují provozovatelé elektronických rozhraní (digitální platformy).

Hlavní změny obsažené v novele zákona o DPH spočívají v úpravě pravidel pro zasílání zboží (nově prodej zboží na dálku) a zrušení osvobození od daně při dovozu zboží, jehož úhrnná hodnota nepřesahuje 22 EUR. Nově zavádí speciální pravidla pro dodání zboží, které usnadňuje provozovatel elektronického rozhraní (digitální platforma), kdy ve vybraných případech přechází povinnost přiznat daň na provozovatele elektronického rozhraní namísto skutečného dodavatele zboží. Se všemi těmito změnami souvisí také velké rozšíření zvláštního režimu jednoho správního místa (dříve tzv. Mini One Stop Shop), který sloužil k odvodu DPH pouze u TBE služeb (telekomunikační, rozhlasové a televizní vysílání, elektronicky poskytované služby) přes jeden členský stát, ačkoliv DPH byla splatná v jiných členských státech. Zavádí se nový dovozní režim v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa a upravuje se možnost použití u režimu mimo EU a režimu EU o nová plnění. Nově se možnost použití zvláštního režimu jednoho správního místa (nově One Stop Shop) rozšiřuje i na prodej zboží na dálku, prodej dovezeného zboží na dálku ze třetí země s vlastní hodnotou nepřesahující 150 EUR a poskytnutí všech služeb koncovým spotřebitelům, pokud vzniká povinnost odvést DPH v jiném členském státě, než ve kterém je poskytovatel služby usazen.

Vymezení základních pojmů

Zahraniční osoba

  • § 4 odst. 1 písm. g) ZDPH:

(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí:

g) zahraniční osobou osoba povinná k dani, která nemá na území Evropské unie sídlo ani místo pobytu provozovnu.

Dochází k rozšíření vymezení zahraniční osoby pro účely zákona o DPH, kdy se nově považuje za zahraniční osobu nejen osoba povinná k dani, která nemá na území Evropské unie sídlo, ale také nesmí mít na území Evropské unie ani provozovnu.

Provozovatel elektronického rozhraní

  • § 4 odst. 1 písm. n) ZDPH:

n) provozovatelem elektronického rozhraní osoba povinná k dani, která za použití elektronického rozhraní, zejména elektronického tržiště, platformy, portálu nebo obdobného prostředku, usnadňuje dodání zboží nebo poskytnutí služby podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici o společném systému daně z přidané hodnoty.

Z důvodu zavedení nových pravidel DPH při dodání zboží, které usnadňuje provozovatel elektronického rozhraní, je zákonem vymezen pojem provozovatel elektronického rozhraní. Provozovatelem elektronického rozhraní musí být osoba povinná k dani, která usnadňuje dodání zboží nebo poskytnutí služby, a to prostřednictvím elektronického rozhraní. Za elektronické rozhraní se považuje např. elektronické tržiště, platforma, portál či obdobný prostředek. Obvykle se jedná o internetový obchod neboli e-shop s tím rozdílem, že provozovatel elektronického rozhraní na e-shopu umožňuje skutečným dodavatelům zboží prodávat přes jeho elektronické rozhraní (e-shop). Za provozovatele elektronického rozhraní, který usnadňuje dodání zboží či poskytnutí služby prostřednictvím platformy lze zejména považovat takové provozovatele, kteří umožňují na e-shopu vystavovat a prodávat zboží třetích stran, kteří jsou skuteční dodavatelé zboží.

Aby bylo možné považovat osobu povinnou k dani za provozovatele elektronického rozhraní, který usnadňuje dodání zboží nebo poskytnutí služby, jsou stanoveny podmínky, za kterých se považuje či naopak nepovažuje za tohoto provozovatele. Novela zákona o DPH nezavádí tyto podmínky přímo v textu, nýbrž se odkazuje na přímo použitelný právní předpis Evropské unie, kterým je prováděcí nařízení č. 282/2011. Podmínky jsou stanoveny v čl. 5b tohoto nařízení.

Provozovatel elektronického rozhraní neusnadňuje dodání zboží v případě, že splní všechny tyto podmínky současně:

  1. daná osoba povinná k dani nestanoví přímo či nepřímo žádnou z podmínek, za nichž se dodání zboží uskutečňuje;
  2. daná osoba
Nahrávám...
Nahrávám...