4.5 Odčitatelné položky, slevy na dani
Ing. Martin Děrgel
-
Úvod
-
Odčitatelné položky
- 2.1 Daňová ztráta
- 2.2 Poskytnutá bezúplatná plnění (dary)
- 2.3 Podpora výzkumu a vývoje
- 2.4 Podpora odborného vzdělávání
- 2.5 Veřejně prospěšný poplatník
-
Nezdanitelné části základu daně fyzické osoby
- 3.1 Úroky z úvěrů na bytové potřeby
- 3.2 Penzijní připojištění, penzijní pojištění a doplňkové
penzijní spoření
- 3.3 Soukromé životní pojištění
- 3.4 Odborové příspěvky
- 3.5 Úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího
vzdělávání
-
Slevy na dani u právnických a fyzických osob
- 4.1 Zaměstnávání zdravotně postižených
- 4.2 Investiční pobídky
-
Osobní slevy a daňové zvýhodnění fyzických osob
- 5.1 Osobní slevy na dani
- 5.2 Daňové zvýhodnění na vyživované dítě
Při stanovení výše daňové povinnosti hrají nezanedbatelnou roli:
-
položky, které ZDP označuje jako položky odčitatelné od základu
daně (§ 34 a pro PO i § 20), resp. u FO označované jako
nezdanitelné části základu daně (§
15),
-
položky tzv. slev na dani (§
35 až § 35d).
Zahrnutí těchto položek do výpočtu daně z příjmů může poměrně významně
snížit její konečnou výši, proto je správná aplikace příslušných ustanovení pro
každého poplatníka velmi důležitá.
Zatímco tzv. odčitatelné položky (resp. nezdanitelné části základu
daně) se při výpočtu daně odečítají od základu daně, částky slev na dani
se odčítají přímo od daně, vypočtené vynásobením základu daně a daňové
sazby.

Pan Novák jako poplatník daně z příjmů uplatňuje
-
odečet pojistného na životní pojištění ve výši 12 000
Kč,
-
tzv. základní slevu na dani ve výši 24 840 Kč.
Jeho roční základ daně za rok 2014 činí 200 000 Kč.
Pan Novák nejprve odečte částku životního pojištění od základu
daně. Jeho základ daně po snížení tak činí 188 000 Kč (tj. 200 000 Kč – 12 000
Kč). Sazba daně z příjmů fyzických osob za rok 2014 je 15 %, takže daň ze
sníženého základu daně = 0,15 × 188 000 Kč = 28 200 Kč.
Poznámka: Solidární 7% zvýšení daně se týká až podstatně vyšších
základů daně.
Od této částky daně si poplatník odečetl slevu na dani 24 840 Kč,
takže jeho výsledná daňová povinnost je pouze 3 360 Kč.
Daňová úspora z nezdanitelné části základu daně ve výši 12 000 Kč
je rovna součinu daňové sazby 15 % a částky odečtu = 0,15 × 12 000 Kč = 1 800
Kč. Daňová úspora ze slevy na dani se rovná výši uplatňované slevy (24 840
Kč).
Následující text přináší zevrubný přehled veškerých daňových úlev v
podobě odčitatelných položek a slev na dani v oblasti daně z příjmů s tím, že u
některých titulů je podán i komplexní výklad problematiky, u jiných titulů (kde
je s ohledem na obsáhlost problematiky či reálný význam žádoucí výklad
podrobnější) je odkázáno na jiné samostatné kapitoly.
OBSAH
- 2.1 Daňová ztráta
- 2.2 Poskytnutá bezúplatná plnění (dary)
- 2.3 Podpora výzkumu a vývoje
- 2.4 Podpora odborného vzdělávání
- 2.5 Veřejně prospěšný poplatník
Nahoru Pravidla daňového odpočtu ztráty
Pro mnohé poplatníky je daňová ztráta vyměřená v některém z
předcházejících zdaňovacích období nejvýznamnější odčitatelnou položkou. Daňová
ztráta je vlastně jakýmsi „záporným základem daně“ a základní pravidla pro její
uplatnění jsou poměrně jednoduchá:
Nahoru Období uplatnění ztráty
-
O daňovou ztrátu lze snížit základ daně kteréhokoli z pěti
nejbližších zdaňovacích období následujících po období vzniku ztráty.

Firma Riva Plus, a.s., (účtuje v kalendářním roce) vykázala
daňovou ztrátu za rok 2009 i za rok 2012. Starší ztrátu může odečíst od základu
daně nejpozději za zdaňovací období roku 2014. Mladší ztrátu bude moci odečíst
od základu daně nejpozději za zdaňovací období roku 2017.
- Daňovou ztrátu lze uplatnit celou nebo její část. Není vyloučeno
uplatnění daňové ztráty za více předcházejících období v témže roce (např. v
roce 2014 lze snížit základ daně o daňové ztráty z let 2009 až 2013).
-
Daňová ztráta, stejně jako daňová povinnost, podléhá
vyměření správcem daně. Pro uplatnění ztráty jako odčitatelné položky není
proto rozhodující, v jaké výši byla uvedena na daňovém přiznání, ale důležité
je, v jaké výši byla správcem daně vyměřena. Správce daně však nemá povinnost
oznamovat výši vyměřené daně či daňové ztráty, pokud se neodchyluje od výše
uvedené v daňovém přiznání. Z toho plyne, že neobdržíme-li rozhodnutí správce
daně o vyměření ztráty, můžeme uplatnit odčitatelnou položku do výše ztráty
uvedené na přiznání za příslušné zdaňovací období, v opačném případě je pro nás
směrodatné rozhodnutí správce daně.
-
S předcházejícím bodem souvisí i to, že máme povinnost podat
dodatečné daňové přiznání v případě zjištění, že výše dosažené daňové ztráty je
ve skutečnosti nižší, než jsme původně uvedli na řádném daňovém přiznání. Při
podání dodatečného přiznání na změnu výše daňové ztráty (směrem nahoru či dolů)
potom při uplatnění odčitatelné položky vycházíme z údaje na dodatečném, nikoli
původním řádném přiznání.
-
Fyzické osoby musejí dát pozor na to, že:
-
daňová ztráta může vzniknout jen z dílčích základů daně ze
samostatné činnosti (§ 7 ZDP)
nebo z nájmu (§ 9 ZDP),
-
o daňovou ztrátu nelze snížit dílčí základ daně ze závislé
činnosti (§ 6 ZDP), a to ani v
období vzniku ztráty, ani v obdobích následujících (tj. započtení daňové ztráty
jako odčitatelné položky proti dílčímu základu daně ze závislé činnosti je
vyloučeno).
-
Daňová ztráta nemá nic společného s účetně vykázaným záporným
výsledkem hospodaření ani ztrátou minulých let (zachycenou např. na účtu 429). O vzniku daňové ztráty se neúčtuje. Neúčtuje se ani o uplatnění
daňové ztráty jako položky odčitatelné od základu daně.
Nahoru Uplatnění ztráty právním nástupcem PO
-
Není přípustný jakýkoli přenos daňové ztráty mezi dvěma různými
daňovými subjekty, s výjimkami:
-
při převodu obchodního závodu na obchodní společnost
(§ 23a ZDP) je přijímající obchodní
společnost nebo přijímající obchodní společnost prostřednictvím své stálé
provozovny umístěné na území České republiky oprávněna převzít daňovou ztrátu
nebo část daňové ztráty vyměřené převádějící obchodní společnosti, která
souvisí s převedeným obchodním závodem a dosud nebyla uplatněna jako položka
odčitatelná od základu daně převádějící obchodní společností, za podmínek § 23a odst. 5 písm. b) ZDP; ztrátu
však lze uplatnit pouze oproti shodné činnosti, jaká byla vykonávána ve
zdaňovacím období vzniku ztráty u převzaté obchodní společnosti,
-
při fúzi a rozdělení obchodních společností (§ 23c ZDP) jsou nástupnické obchodní společnosti
oprávněny k převzetí daňové ztráty vyměřené zanikající obchodní společnosti,
která dosud nebyla uplatněna jako položka odčitatelná od základu daně
zanikající obchodní společností, a to za podmínek § 23c odst. 8 písm. b) ZDP; ztrátu
však lze uplatnit pouze oproti shodné činnosti, jaká byla vykonávána ve
zdaňovacím období vzniku ztráty u původní obchodní společnosti.
-
Poměrně významné omezení ve využití daňové ztráty pro právnické
osoby obsahuje § 38na ZDP, podle něhož: Pokud
došlo k podstatné změně ve složení osob přímo se účastnících na kapitálu
či kontrole poplatníka, jemuž daňová ztráta vznikla, oproti období, za které
byla ztráta vyměřena, tuto ztrátu nelze jako položku snižující základ daně
použít!
Podstatnou změnou přitom je změna dotýkající se více než 25 %
základního kapitálu či hlasovacích práv, nebo kterou získá člen obchodní
korporace rozhodující vliv. U akciové společnosti s akciemi na majitele je
podstatnou změnou, pokud méně než 80 % tržeb za vlastní výkony a zboží
zaúčtovaných do výnosů za období, kdy má být ztráta uplatněna, plyne ze stejné
činnosti, která byla provozována k období vzniku ztráty.
Chce-li poplatník, u něhož došlo k podstatné změně, starou daňovou
ztrátu uplatnit, má jedinou možnost: prokázat správci daně, že minimálně 80 %
jeho tržeb za vlastní výkony a zboží zaúčtovaných do výnosů za období, kdy
došlo ke změně vlastnické struktury, plyne ze stejné činnosti, která byla
provozována v době vzniku ztráty. V případě pochybností lze využít institutu,
tzv. závazného posouzení správcem daně: poplatník požádá správce daně o
vyjádření ve věci naplnění podmínek odečtu daňové ztráty a předá mu příslušné
podklady a správce daně vydá k věci stanovisko.
Smysl výše popsané restrikce je zřejmý: zamezit prodejům
ekonomicky nefunkčních obchodních společností, v nichž se v minulosti
nahromadily daňové ztráty, kdy jediným účelem těchto prodejů je to, aby nový
vlastník tyto daňové ztráty využil jako položky snižující základ daně, a dosáhl
tím významných daňových úspor.
Nahoru Prodloužení lhůty pro vyměření daně
V souvislosti s daňovou ztrátou jako položkou odčitatelnou od základu
daně je třeba připomenout, že ustanovení § 38r ZDP výrazně prodlužuje lhůtu, po
kterou může finanční úřad vyměřit daň z příjmů u těch poplatníků, kteří daňovou
ztrátu v některém zdaňovacím období skutečně vykázali. Zatímco obecně platí
ustanovení § 148 DŘ, podle něhož lhůta pro stanovení
daně obecně činí tři roky od uplynutí lhůty pro podání řádného daňového
přiznání, tak podle § 38r ZDP tato lhůta v případě vyměření
daňové ztráty končí pro období, v němž byla ztráta vyměřena, jakož i pro další
období, v nichž lze tuto ztrátu uplatnit, až současně se lhůtou pro vyměření
daně za poslední období, v němž je možno ztrátu uplatnit.
Poznámka: Začala-li lhůta pro vyměření daně běžet před 1. 1. 2011,
zůstává zachován její počátek podle zákona o správě daní a poplatků i po tomto
datu, tedy od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost.

Teva, s.r.o., vykázala za rok 201X daňovou ztrátu. V případě
základu daně by lhůta pro stanovení, resp. doměření daně za rok 201X (pokud by
z nějakého důvodu nedošlo k jejímu prodloužení nebo přerušení) uplynula po
třech letech od lhůty pro podání řádného přiznání za rok 201X. Jelikož však za
rok 201X obchodní společnost dosáhla daňové ztráty, uplyne lhůta pro stanovení,
resp. doměření daně za rok 201X až současně se lhůtou pro stanovení daně za rok
201X+5 (což je poslední rok pětiletého období pro uplatnění předmětné daňové
ztráty), tedy s 1. 4. 201X+9, případně s 1. 7. 201X+9.
2.2 Poskytnutá bezúplatná plnění (dary)
Nahoru Podmínky uplatnění daru
Položkou odčitatelnou od základu daně je hodnota poskytnutých
bezúplatných plnění (darů), a to u fyzických osob podle podmínek § 15 odst. 1 ZDP a u právnických
podle podmínek § 20 odst. 8 ZDP. Podmínky, za
kterých lze odčitatelnou položku uplatnit, jsou závislé na:
-
subjektu příjemce plnění,
-
účelu, na který má být bezúplatné plnění použito,
-
výši poskytnutého bezúplatného plnění a vazbě na základ daně.
Podrobněji tuto problematiku a podmínky, které musejí být splněny,
rozebíráme v samostatném textu Dary.
2.3 Podpora výzkumu a vývoje
Nahoru Náklady na výzkum a vývoj
Od zdaňovacího období započatého v roce 2005 je dána možnost uplatnit
odpočet od základu daně z titulu 100 % výdajů (nákladů) vynaložených při
realizaci projektů výzkumu a vývoje. Počínaje zdaňovacím obdobím nebo jiným
obdobím, za které se podává daňové přiznání, započatým 1. 1. 2014 nebo později
je nově daňově více podporováno meziroční zvýšení výdajů na projekty výzkumu a
vývoje, a to tím, že je umožněn daňový odpočet 110 % takto vynaložených výdajů
ohledně části převyšující jejich „loňskou“ výši.
Výzkum a vývoj přitom musí mít podobu:
-
experimentálních a teoretických prací,
-
projekčních či konstrukčních prací,
-
výpočtů,
-
návrhů technologií,
-
výroby funkčního vzorku či prototypu produktu nebo jeho části.
Poznámka: Od 1. 1. 2014 se již předmětná daňová podpora netýká výdajů
na certifikaci výsledků dosažených výzkumem či vývojem.
Pro náklady, u nichž lze o odpočtu uvažovat, platí jistá omezení:
-
v úvahu se berou pouze náklady, které jsou podle ostatních
ustanovení zákona daňově účinné,
-
pokud vynaložené náklady souvisejí s výzkumem a vývojem pouze
zčásti, provede se příslušným způsobem krácení,
-
příslušné náklady je třeba evidovat v účetnictví poplatníka
odděleně od ostatních nákladů,
-
nelze uplatnit náklady kryté byť jen zčásti podporou z veřejných
zdrojů,
-
do odpočtu nelze zahrnout výdaje (náklady) na služby, s výjimkou
výdajů (nákladů) na:
-
služby pořízené od veřejné vysoké školy nebo výzkumné
organizace,
-
úplatu u finančního leasingu hmotného movitého majetku, která
souvisí s realizací projektu výzkumu a vývoje,
-
do odpočtu dále nelze zahrnout licenční poplatky ani výdaje
(náklady) na nehmotné výsledky výzkumu a vývoje pořízené od jiných osob, opět s
výjimkou těch, které jsou pořízeny od veřejné vysoké školy nebo výzkumné
organizace.
A jak bylo předesláno, po 1. 1. 2014 je možno uplatnit zvýhodněný
daňový odpočet ve výši 110 % výdajů vynaložených v daném období na realizaci
projektu výzkumu a vývoje zahrnovaných do odpočtu, které převyšují úhrn výdajů
vynaložených v tzv. rozhodné době na realizaci projektu výzkumu a vývoje
zahrnovaných do odpočtu. Rozhodnou dobou se přitom rozumí doba, která končí
dnem předcházejícím dni, ve kterém začíná dotčené období, přičemž je stejně
dlouhá jako toto období.
Projektem výzkumu a vývoje se rozumí dokument, ve kterém poplatník
před zahájením řešení projektu výzkumu a vývoje vymezí svou činnost ve výzkumu
a vývoji podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního
vývoje inovací, který musí obsahovat minimálně náležitosti vymezené v § 34c ZDP.
Od roku 2008 může poplatník požádat správce daně o závazné posouzení
výdajů vynaložených na výzkum a vývoj zahrnovaných do odpočtu. Tato žádost
podléhá správnímu poplatku 10 000 Kč.
Pokud není možné odpočet na podporu výzkumu a vývoje odečíst z důvodu
nízkého základu daně nebo daňové ztráty, lze je odečíst nejpozději ve třetím
období následujícím po období, ve kterém vznikly. Pro tyto účely se obdobím
rozumí nejen zdaňovací období, ale rovněž (jiné) období, za které se podává
daňové přiznání. To se nejčastěji týká právnických osob, které musejí v souladu
s § 38ma ZDP podávat přiznání i za
určité části zdaňovacího období, jako například při přechodu na účetní období
hospodářského roku nebo u přeměn.
Pozor na to, že tento odklad se netýká dobrovolně neuplatněného
odpočtu (nebo jeho části), o který poplatník mohl snížit základ daně z příjmů
již v dřívějších obdobích, ale neučinil tak.
2.4 Podpora odborného vzdělávání
Od zdaňovacího období roku 2014 byl zaveden nový daňový odpočet
podporující odborné vzdělávání. Odpočet na podporu odborného vzdělávání
činí součet:
Tím je daňově oceňována starost a výlohy poplatníků související se
zajišťováním odborného vzdělávání žáků a studentů, kterým se pro tyto účely
rozumí praktická výuka středních, vyšších odborných a vysokých škol, a to bez
omezení oborem činnosti. Z důvodů zamezení zneužití jsou stanoveny určité
podmínky pro uplatnění odpočtu.
Jedná se zejména o nutnost uzavření smlouvy mezi poplatníkem
(právnickou i fyzickou osobou), který má oprávnění k činnosti v daném oboru
vzdělávání, a školou. Protože poplatník bude muset prokazovat počet hodin
praktického vyučování, které byly uskutečněny v daném zdaňovacím období nebo
období, za které se podává daňové přiznání, je určeno, že je nutné vyjít z
evidence vedené ve třídní knize u středních škol nebo v obdobné evidenci u
vysokých škol.
Nahoru Podpora pořízení nového majetku
Do odpočtu na podporu pořízení majetku je možné zahrnout pouze vstupní
cenu majetku, který byl pořízen úplatně nebo byl pořízen nebo vyroben ve
vlastní režii. Současně se musí jednat o majetek, jehož je poplatník prvním
vlastníkem; v případě hmotného majetku se jedná pouze o majetek odpisovaný v 1.
až 3. odpisové skupině a v případě nehmotného majetku o software (se vstupní
cenou vyšší než 60 000 Kč). Protože záměrem návrhu je podporovat a rozvíjet
spíše dlouhodobou spolupráci škol a firem, což je důležité zvláště u některých
nákladných zařízení, je stanoveno tříleté období, po které musí být zařízení,
jehož vstupní cenu lze zahrnout do odpočtu, využíváno pro účely odborné
výuky.
Podpora ve formě výše odpočtu na podporu pořízení majetku je odvislá
od doby provozu, po kterou je majetek využíván pro odborné vzdělávání s tím, že
dobu provozu bude muset poplatník doložit evidencí obdobně jako u počtu
uskutečněných vyučovacích hodin. Zavádějí se proto dvě pásma:
-
při využití nadpoloviční doby provozu pro účely výuky činí odpočet
110 % vstupní ceny majetku pořízeného po 1. 1. 2014 a
-
při využití 30–50 % provozního času činí odpočet 50 % vstupní ceny
majetku pořízeného po 1. 1. 2014.
Nižšího procentuálního využití předmětného hmotného majetku se tato
daňová podpora (odpočet) netýká. Obdobné platí u majetku pořizovaného na
finanční leasing v případě smluv uzavřených od roku 2014. Do odpočtu nelze
zahrnout vstupní cenu majetku, na který již byla využita jiná forma veřejné
podpory.
Z důvodu nutnosti omezit přemrštěné investice a zneužívání systému
poplatníky je stanoven strop pro odpočet na podporu pořízení majetku, a to ve
vztahu k rozsahu výuky uskutečněné v roce pořízení majetku nebo v roce uvedení
předmětu finančního leasingu do užívání. Maximální částka tohoto odpočtu se
zjistí jako násobek 5 000 Kč a počtu vyučovacích hodin uskutečněných za celé
zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterém byl
majetek pořízen nebo přenechán (u finančního leasingu) uživateli do
užívání.
Nahoru Podpora výdajů na žáka/studenta
Druhou složkou odpočtu je tzv. odpočet na podporu výdajů vynaložených
na žáka nebo studenta. Tento odpočet je odvislý od počtu hodin uskutečněných v
rámci výuky na pracovišti poplatníka, který bude odpočet uplatňovat. Za jednu
hodinu je možné odečíst od základu daně 200 Kč, přičemž počet hodin je v zásadě
omezen povinností žáků nebo studentů zúčastnit se praktického vyučování,
odborné praxe nebo vzdělávací činnosti v rámci části akreditovaného studijního
programu vysoké školy určené platnými školskými předpisy. Odpočet by měl
kompenzovat náklady na odborný dohled a další omezení, která jsou s výskytem
studentů na pracovišti spojena.
Stejně jako u odpočtu na podporu výzkumu a vývoje je umožněno v
případech, kdy poplatník nevykáže základ daně nebo vykáže základ daně nižší,
než je výše odpočtu, uplatnit odpočet v dalších třech obdobích.
2.5 Veřejně prospěšný poplatník
Nahoru Vymezení veřejně prospěšného poplatníka
Podle § 17a odst. 1 ZDP je veřejně prospěšným poplatníkem (VPP) poplatník, který v souladu se svým
zakladatelským právním jednáním, statutem, stanovami, zákonem nebo rozhodnutím
orgánu veřejné moci jako svou hlavní činnost vykonává činnost, která není
podnikáním. Naopak mezi VPP nepatří (podle § 17a odst. 2 ZDP)
obchodní korporace a několik dalších subjektů, např. společenství vlastníků
jednotek.
Nahoru Předmět daně u VPP
Daňovou výhodou veřejně prospěšných poplatníků je jednak specifické
vymezení předmětu daně z příjmů (§ 18a
ZDP, z čehož je pro naše účely nyní podstatné, že předmětem daně
nejsou zejména příjmy ze ztrátové „hlavní“ nepodnikatelské činnosti), jednak
jejich speciální odčitatelná položka snižující základ daně z příjmů právnických
osob upravená v ustanovení § 20 odst. 7 ZDP.
Nahoru Odpočet podle § 20 odst. 7 ZDP
Veřejně prospěšný poplatník (s výjimkou obce, kraje, poskytovatele
zdravotních služeb a profesní komory a poplatníka založeného za účelem ochrany
a hájení podnikatelských zájmů svých členů, kteří nejsou organizací
zaměstnavatelů) může základ daně snížený o odpočty podle § 34 ZDP (daňové ztráty minulých let,
výdaje na projekty výzkumu a vývoje, a výdaje na odborné vzdělávání) dále
snížit až o 30 %, maximálně však o 1 000 000 Kč.
Podmínkou ovšem je, že prostředky získané touto úsporou na dani z
příjmů VPP použije ke krytí nákladů (výdajů) souvisejících s činnostmi, z nichž
získané příjmy nejsou předmětem daně, a to nejpozději ve 3 bezprostředně
následujících zdaňovacích obdobích. V případě, že 30% snížení činí méně než 300
000 Kč, lze odečíst částku ve výši 300 000 Kč, maximálně však do výše základu
daně.
Pro některé typy veřejně prospěšných poplatníků platí poněkud odlišné
podmínky:
-
Obecně prospěšná společnost a ústav musí prostředky získané touto
úsporou použít v následujícím zdaňovacím období ke krytí nákladů (výdajů)
prováděných nepodnikatelských činností.
-
Veřejná vysoká škola, veřejná výzkumná instituce a od roku 2014 i
obecně prospěšná společnost nebo ústav, které jsou soukromou vysokou školou
podle zákona upravujícího vysoké školy, mají stanoveny vyšší absolutní částky
odpočtu. Základ daně snížený případně podle § 34 ZDP mohou dále snížit až o 30 %,
maximálně však o 3 000 000 Kč. Podmínkou v jejich případě je, že použijí
prostředky získané touto úsporou na dani v následujícím zdaňovacím období ke
krytí nákladů (výdajů) na vzdělávání, vědecké, výzkumné, vývojové nebo umělecké
činnosti. A v případě, že 30% snížení činí méně než 1 000 000 Kč, mohou odečíst
částku ve výši 1 000 000 Kč, maximálně však do výše základu daně.
Pokud VPP v požadovaném období nenaplní podmínku kvalifikovaného
využití úspory na dani dosažené zmíněným odpočtem od základu daně, musí takto
nevyužitou část odpočtu „vrátit“. V souladu s § 23 odst. 3 písm. a) bodem 9 ZDP
zvýší VPP základ daně o částku, o kterou byl snížen základ daně díky
speciálnímu odpočtu podle § 20 odst. 7 ZDP, a to ve výši,
která odpovídá poměru nevyčerpané úspory na dani, a to v tom zdaňovacím období,
nebo období, za které se podává daňové přiznání, ve kterém došlo k porušení
podmínek pro použití úspory na dani nebo k ukončení činnosti.
Od 1. 1. 2014 zde došlo ke zpřesnění textu, aby bylo jednoznačně
zřejmé, že úprava výsledku hospodaření se týká části základu daně vypočtené z
nevyčerpané úspory daňové povinnosti, kterou veřejně prospěšný poplatník získal
při uplatnění odpočtu podle § 20 odst. 7 ZDP.

Snížení základu daně činilo 100 000 Kč, při sazbě daně ve výši 19
% činila úspora daňové povinnosti 19 000 Kč. Poplatník během tří let použil
pouze 14 250 Kč z této úspory (tedy jen tři čtvrtiny z 19 000 Kč). Předmětem
zvýšení výsledku hospodaření bude částka 25 000 Kč (tj. pouze jedna čtvrtina z
odpočtu 100 000 Kč, která odpovídá kvalifikovaně a včas nevyužité zbývající
jedné čtvrtině tímto odpočtem původně získané úspory na dani), a nikoli částka
85 750 Kč (tj. původně uplatněný odpočet 100 000 Kč minus kvalifikovaně a včas
použitá část úspory na dani ve výši 14 250 Kč).
3. NEZDANITELNÉ ČÁSTI ZÁKLADU DANĚ FYZICKÉ
OSOBY
OBSAH
- 3.1 Úroky z úvěrů na bytové potřeby
- 3.2 Penzijní připojištění, penzijní pojištění a doplňkové penzijní
spoření
- 3.3 Soukromé životní pojištění
- 3.4 Odborové příspěvky
- 3.5 Úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání
Poplatníci – FO mohou kromě uvedených odčitatelných položek svůj
základ daně snížit ještě o další nezdanitelné části základu daně podle § 15 ZDP. Uplatnitelnými nezdanitelnými
částmi pro FO jsou následující tituly:
-
úroky z úvěrů na bytové potřeby,
-
penzijní připojištění, penzijní pojištění a doplňkové penzijní
spoření,
-
soukromé životní pojištění,
-
odborové příspěvky,
-
úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání.
Pokud fyzická osoba není rezidentem v ČR, může uplatnit uvedené
odpočty (včetně nezdanitelné částky z titulu poskytnutých darů) pouze při
splnění tří podmínek:
Nahoru Výše tuzemských příjmů
-
Počínaje rokem 2011 jen v případě, že úhrn jejích příjmů ze zdrojů
na území ČR podle § 22 ZDP za příslušné zdaňovací období
činil nejméně 90 % všech jejích celosvětových příjmů (s výjimkou příjmů, které
nejsou předmětem daně podle §§ 3 nebo 6, nebo jsou od daně osvobozeny podle §§ 4, 6 nebo 10 ZDP, nebo příjmů, z nichž je daň vybírána srážkou podle
zvláštní sazby daně). Pro odpočet úroků na bytové potřeby bylo nutno tuto
podmínku splnit již od roku 2008 (v případě smlouvy o úvěru na financování
bytové potřeby uzavřené po 1. 1. 2008).
Nahoru Tiskopis pro potvrzení příjmů
-
Protože by bylo komplikované, aby podmínku ad 1) v praxi ověřovali
a garantovali zaměstnavatelé nerezidentních poplatníků, je jedinou možností,
jak nezdanitelné částky nárokovat, tiskopis daňového přiznání k DPFO.
Nerezidentnímu poplatníkovi je nemůže zaměstnavatel přiznat v rámci ročního
zúčtování záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti. Chce-li proto nerezidentní
poplatník uplatnit jakýkoli z těchto odpočtů, musí tak učinit jedině v daňovém
přiznání, třebaže nemá jiný důvod pro jeho podání. Počínaje rokem 2014 přibyla
navíc nová povinnost výši příjmů ze zdrojů v zahraničí prokázat potvrzením
příslušného zahraničního správce daně na speciálním tiskopisu vydaném MF, který
se tak stává novou povinnou přílohou daňového přiznání nerezidenta nárokujícího
odpočty.
Nahoru Omezení pro rezidenty z třetích zemí
-
Od roku 2014 přibyla také třetí podmínka, že se jedná o
poplatníka, který je rezidentem členského státu Evropské unie, Norska nebo
Islandu. Nezdanitelné části základu daně podle § 15 ZDP tudíž nově nemají možnost
uplatnit daňoví rezidenti z jiných států (např. USA, Švýcarska, Japonska), i
kdyby měli zdanitelné příjmy pouze ze zdrojů na našem území. Poznamenejme, že s
touto „diskriminací“ nerezidentů a priori počítají i mezinárodní smlouvy o
zamezení dvojího zdanění, které takovéto daňové úlevy umožňují omezit pouze na
daňové rezidenty ČR.
3.1 Úroky z úvěrů na bytové potřeby
Základ daně může FO snížit o částku úroků zaplacenou v daném
zdaňovacím období z úvěrů ze stavebního spoření či z hypotéky, pokud tento úvěr
slouží na financování tzv. bytových potřeb (viz § 15 odst. 3 ZDP). O pravidlech
uplatnění tohoto odečtu je blíže pojednáno v textu Úroky.
3.2 Penzijní připojištění, penzijní pojištění a doplňkové
penzijní spoření
Od základu daně lze ve zdaňovacím období odečíst příspěvek v celkovém
úhrnu nejvýše 12 000 Kč zaplacený poplatníkem na jeho:
-
penzijní připojištění se státním příspěvkem; výše odpočtu
se rovná úhrnu příspěvků zaplacených poplatníkem na zdaňovací období sníženému
o 12 000 Kč; důvodem tohoto snížení příspěvků poplatníka je skutečnost, že na
tyto částky již účastník penzijního připojištění čerpá státní příspěvek (v
závislosti na výši platby), takže plný daňový odpočet by byl duplicitní
výhodou, proto začíná působit až od úhrady poplatníka přesahující limit pro
vyplácení státních příspěvků,
-
penzijní pojištění podle smlouvy o penzijním pojištění
uzavřené mezi poplatníkem a institucí penzijního pojištění nebo na základě
jinak sjednané účasti poplatníka na penzijním pojištění u instituce penzijního
pojištění (viz § 6 odst. 16 ZDP) nebo
-
doplňkové penzijní spoření (od roku 2013, kdy v pozměněné
podobě nahradilo dřívější penzijní připojištění, které již sjednat nelze); výše
odpočtu se rovná úhrnu příspěvků zaplacených poplatníkem na zdaňovací období
sníženému o 12 000 Kč; důvod tohoto snížení příspěvku je stejný jako v případě
ad a), do uvedeného limitu je tento způsob spoření na důchod (coby tzv. III.
penzijní pilíř) podporován již systémem státních příspěvků.
Pokud nárok na odečet dodatečně pomine z důvodu zániku pojištění nebo
spoření bez nároku na penzi, jednorázové vyrovnání nebo jednorázové plnění a
současně bylo poplatníkovi vyplaceno odbytné nebo jiné obdobné plnění, pak se
dříve poplatníkem uplatněné odpočty nezdanitelné části základu daně považují v
roce tohoto zániku pojištění/spoření za zdanitelný ostatní příjem podle § 10 ZDP.
Nárok se prokazuje potvrzením příslušného penzijního fondu, instituce
penzijního pojištění nebo penzijní společnosti (povinná příloha k přiznání);
zaměstnanec předkládá zaměstnavateli též smlouvu o příslušném penzijním
produktu.
Blíže k penzijnímu pojištění viz Penzijní
připojištění, doplňkové penzijní spoření a penzijní pojištění.
3.3 Soukromé životní pojištění
Platby na soukromé životní pojištění lze odečíst do výše 12 000 Kč
ročně (limit platí pro úhrn všech plateb ze všech smluv, pokud má poplatník
uzavřeno více pojistných smluv).
Podmínky pojistné smlouvy jsou stanoveny takto:
-
výplata pojistného plnění musí být sjednána nejdříve po dosažení
60 let věku poplatníka a zároveň nejdříve po 60 měsících trvání pojistné
smlouvy,
-
jde-li o pojištění pro případ dožití, musí být výše pojistné
částky alespoň 40 000 Kč (pojistná doba 5 až 15 let), resp. 70 000 Kč (pojistná
doba nad 15 let).
Pokud nárok na odečet dodatečně pomine z důvodu zániku pojištění nebo
změny smluvních podmínek, tento dříve poplatníkem uplatněný nárok se považuje
za příjem podle § 10 a je nutné jej zdanit v období, kdy k
zániku nároku došlo. Výjimkou jsou pojistné smlouvy, u nichž nebude vyplaceno
pojistné plnění nebo odbytné a zároveň rezerva, kapitálová hodnota nebo odkupné
bude převedeno na novou smlouvu soukromého životního pojištění splňující
podmínky pro uplatnění nezdanitelné části základu daně.
Nárok se prokazuje potvrzením pojišťovny (povinná příloha k přiznání)
za příslušný rok, zaměstnanec předkládá zaměstnavateli též pojistnou
smlouvu.
Blíže k soukromému životnímu pojištění viz Soukromé
životní pojištění.
Příspěvky člena odborové organizace zaplacené této organizaci lze
odečíst do výše 1,5 % zdanitelných příjmů ze závislé činnosti (bez příjmů
zdaňovaných srážkou), maximálně do 3 000 Kč ročně. Nárok zaměstnanec prokazuje
potvrzením odborové organizace.
3.5 Úhrada za zkoušky ověřující výsledky dalšího
vzdělávání
S účinností od 1. 8. 2007 rozšířil řady možných nezdanitelných částí
základu daně odpočet z titulu úhrady za zkoušky ověřující vzdělání. Přesněji
řečeno lze od základu daně ve zdaňovacím období (poprvé za rok 2007) odečíst
úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání podle zákona č.
179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání. Předpokladem
daňového odpočtu je, že tyto částky:
-
nebyly hrazeny zaměstnavatelem, ani
-
nebyly uplatněny jako přímý daňový výdaj FO s příjmy z podnikání a
jiné samostatné výdělečné činnosti podle § 24 odst. 2 písm. zo) ZDP.
Také zde zákon stanovuje nejvyšší možnou výši tohoto daňového odpočtu
za zdaňovací období:
-
nejvýše 10 000 Kč, resp.
-
u poplatníka, který je osobou se zdravotním postižením, až 13 000
Kč, a
-
u poplatníka, který je osobou s těžším zdravotním postižením, až
15 000 Kč.
V souladu s citovaným zákonem se dalším vzděláváním rozumějí
vzdělávací aktivity, které nejsou počátečním vzděláváním. Počátečním
vzděláváním se zde míní vzdělávání předškolní, základní, střední, v
konzervatoři a vyšší odborné, a dále studium v akreditovaných studijních
programech vysokých škol.

Paní Pracovitá je skladnicí, ale ráda by pracovala v cestovní
kanceláři zaměřené na frankofonní země, a tak ve svém volnu studuje
francouzštinu. Podle zákona č. 179/2006 Sb. se ověření, zda si občan osvojil
příslušnou odbornou způsobilost vymezenou kvalifikačním standardem dané dílčí
kvalifikace, provede zkouškou podle hodnoticího standardu dané dílčí
kvalifikace. Zkouška probíhá před autorizovanou osobou, které byla udělena
autorizace pro danou dílčí kvalifikaci.
Paní Pracovitá takovouto zkoušku z jazyka francouzského
absolvovala v říjnu 2013, za což zaplatila 12 000 Kč. Tato částka je nad
limitem stanoveným pro osoby bez zdravotního postižení (10 000 Kč), tudíž paní
Pracovitá může v rámci ročního zúčtování záloh na daň, příp. ve vlastním
daňovém přiznání za rok 2013 uplatnit jako nezdanitelnou částku jen maximálních
10 000 Kč.
Za účelem uplatnění této nezdanitelné částky v rámci zúčtování
záloh na daň musí zaměstnavateli předložit do 15. 2. 2014 potvrzení o výši
zaplacené úhrady za zkoušku ověřující výsledky dalšího vzdělávání (v daném
případě za vykonání zkoušky z francouzského jazyka).
4. SLEVY NA DANI U PRÁVNICKÝCH A FYZICKÝCH
OSOB
OBSAH
- 4.1 Zaměstnávání zdravotně postižených
- 4.2 Investiční pobídky
V současné době ZDP rozlišuje následující tituly slev na dani:
-
pro poplatníky PO i FO:
-
pouze pro FO:
-
osobní slevy na dani – § 35ba
-
poněkud zvláštní postavení v rámci osobních slev na dani pak
má tzv. daňové zvýhodnění z titulu vyživování dítěte – § 35c, § 35d
4.1 Zaměstnávání zdravotně postižených
Pokud zaměstnavatel (fyzická nebo právnická osoba) zaměstnává osoby se
zdravotním postižením, může z tohoto důvodu uplatnit slevu na dani z příjmů.
Výše slevy závisí na míře zdravotního postižení dotyčného zaměstnance a
zohledňuje i odpracované hodiny vzhledem k pracovní době stanovené v zákoníku
práce (související algoritmus se označuje jako tzv. přepočtený průměrný počet
takovýchto zaměstnanců). Konkrétně tak činí sleva na dani z příjmů
zaměstnavatele za jeho zaměstnance se zdravotním postižením:
-
18 000 Kč za každého zaměstnance se zdravotním postižením,
případně poměrnou část, dojdeme-li přepočtem na průměrný počet zaměstnanců (viz
dále) k desetinnému číslu.
-
60 000 Kč za každého zaměstnance s těžším zdravotním postižením,
nebo opět případně poměrnou část této částky.
Osobami se zdravotním postižením jsou podle § 67 ZoZ fyzické osoby,
které jsou:
-
orgánem sociálního zabezpečení uznány invalidními ve třetím stupni
(jsou označovány jako osoby s těžším zdravotním postižením), anebo
-
orgánem sociálního zabezpečení uznány invalidními v prvním nebo
druhém stupni.
Za osoby se zdravotním postižením ad b) se považují i fyzické osoby,
které byly orgánem sociálního zabezpečení posouzeny, že již nejsou invalidní, a
to po dobu 12 měsíců ode dne tohoto posouzení.
Skutečnost, že je osobou se zdravotním postižením, dokládá fyzická
osoba:
Nahoru Průměrný přepočtený stav zaměstnanců
Při uplatnění slevy na dani se vychází z tzv. průměrného ročního
přepočteného stavu zaměstnanců.
Jde o podíl, kde v čitateli je:
-
celkový počet hodin vyplývající zaměstnancům se zdravotním
postižením z rozvržení pracovní doby nebo individuálně sjednané pracovní doby
po dobu trvání pracovního poměru,
-
snížený o neodpracované hodiny v důsledku:
-
neomluvené nepřítomnosti v práci,
-
neplaceného pracovního volna poskytnutého z osobních důvodů
zaměstnance,
-
dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény, za niž
nepřísluší náhrada mzdy nebo nemocenské dávky (s výjimkou neodpracovaných hodin
připadajících na první tři dny dočasné pracovní neschopnosti, kdy náhrada mzdy
nepřísluší podle § 192 odst. 1 věty druhé
za středníkem ZP, které se tudíž do celkového počtu hodin započítávají).
Do délky trvání pracovního poměru se přitom nezapočítává:
-
mateřská nebo rodičovská dovolená zaměstnance,
-
služba v ozbrojených silách,
-
dlouhodobé uvolnění pro výkon veřejné funkce.
Ve jmenovateli je jediné číslo, a tím je celkový roční fond
pracovní doby platný pro příslušný kalendářní rok, což je počet hodin,
který by měl za rok odpracovat zaměstnanec s plnou pracovní dobou (dle ZP).
Takto se poměr vypočítá za každou skupinu zaměstnanců zvlášť, tj. pro
zaměstnance se zdravotním postižením a pro zaměstnance s těžším zdravotním
postižením.
Výsledek se zaokrouhlí na dvě desetinná místa. Postup výpočtu ukazuje
následující příklad.
Nahoru Sleva za zaměstnance se zdravotním postižením

Zaměstnavatel po celý rok 2013 zaměstnával dva zaměstnance se
zdravotním postižením:
-
pana Adama, který má „lehčí“ zdravotní postižení,
-
paní Barboru, která má „těžší“ zdravotní postižení.
Na pracovišti dotyčného zaměstnavatele je obecně stanovena
obvyklá 40hodinová týdenní pracovní doba (8 hodin denně), což představuje pro
rok 2013 roční fond pracovní doby 2 016 hodin (252 pracovních dnů × 8
hodin).
Pan Adam pracoval u dotyčného zaměstnavatele po celý rok 2013,
přičemž z osobních důvodů neodpracoval 10 dnů bez náhrady mzdy (80 pracovních
hodin).
Paní Barbora zde pracovala až od 1. 2. 2013 (proto měla v daném
roce jen 230 pracovních dnů), a to jen na 30hodinovou týdenní pracovní dobu (6
hodin denně), přičemž z důvodu dlouhodobého uvolnění pro výkon veřejné funkce
neodpracovala 20 dnů (120 pracovních hodin).
Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců:
-
s „lehčím“ zdravotním postižením se vypočte takto:
=
(252 dnů × 8 hodin – 80 hodin) / (252 dnů × 8 hodin) = (2 016 hodin – 80 hodin)
/ 2 016 hodin = 1 936 hodin / 2 016 hodin = 0,9603 a po zaokrouhlení =
0,96;
-
s „těžším“ zdravotním postižením se vypočte takto:
=
(230 dnů × 6 hodin – 120 hodin) / (252 dnů × 8 hodin) = (1 380 hodin – 120
hodin) / 2 016 hodin = 1 260 hodin / 2 016 hodin = 0,625 a po zaokrouhlení =
0,63.
Zaměstnavatel si tak může uplatnit slevu na dani za
zaměstnance:
-
s „lehčím“ zdravotním postižením (Adam) ve výši 0,96 × 18 000
Kč = 17 280 Kč,
-
s „těžším“ zdravotním postižením (Barbora) ve výši 0,63 × 60
000 Kč = 37 800 Kč.
Nahoru Postup v hospodářském roce
ZDP také přesně určuje postup v případech, kdy poplatník uplatňuje
slevu na dani za zdaňovací…