Pokud rizika práce nelze odstranit nebo dostatečně
omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace
práce, pak je zaměstnavatel povinen zaměstnancům poskytnout individuální
prostředky ochrany. Nejznámějšími individuálními prostředky ochrany zaměstnanců
jsou osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen OOPP).
Osobní ochranné pracovní prostředky musí chránit
zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví a bránit při výkonu
práce a musí splňovat podmínky stanovené nařízením vlády č. 21/2003 Sb. (pokud
je OOPP ve shodě s harmonizovanou českou technickou normou, popřípadě se
zahraniční technickou normou přejímající v členských státech EU harmonizovanou
evropskou normu, považují se požadavky na bezpečnost a na ochranu zdraví
stanovené citovaným nařízením vlády za splněné). OOPP dále musí:
být po dobu používání účinné proti vyskytujícím se rizikům
(zaměstnavatel musí vybrat vhodný OOPP a musí brát v úvahu jeho trvanlivost a
odolnost v daném pracovním prostředí a intenzitě používání),
odpovídat podmínkám pracovišť (jiné OOPP bude mít uklízečka ve
zdravotnickém zařízení a jiné OOPP bude mít uklízečka v mrazírnách),
být přizpůsobeny fyzickým předpokladům jednotlivých zaměstnanců
(například vhodnou délkou ochranné zástěry, vhodnou velikostí rukavic),
respektovat ergonomické požadavky a zdravotní stav zaměstnanců
(např. pokud má používat zaměstnanec nosící optické brýle ochranné brýle proti
jiskrám, musí zaměstnavatel zajistit slučitelnost obou brýlí nebo poskytnout
brýle, které zabezpečují funkci optickou i ochrannou zároveň).
Jejich používání nesmí představovat další riziko
(například ochranné brýle chránící před mechanickým poškozením očí, které se
zamlžují, mohou vyvolat nebezpečí, že zaměstnanec bude špatně vidět).
V případě, kdy se při práci vyskytuje více než jedno
riziko, které vyžaduje, aby zaměstnanci používali současně více ochranných
prostředků, musí být tyto ochranné prostředky vzájemně slučitelné, např.
při lokálním překrývání OOPP (ochranná přílba a ochranné brýle). Zaměstnavatel
musí zajistit slučitelnost těchto OOPP tak, aby se vzájemně nerušila jejich
ochranná funkce, popřípadě aby nebylo vyvoláno další riziko.
OOPP nejsou běžné pracovní oděvy a obuv, které
nejsou určeny k ochraně zdraví zaměstnanců před riziky a které nepodléhají při
práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění a ani neplní ochrannou funkci.
Nepatří k nim ani výstroj a vybavení záchranných sborů a služeb vykonávajících
činnost podle zvláštních právních předpisů (např. báňská záchranná služba),
speciální ochranné prostředky používané v armádě nebo pořádkových a
bezpečnostních silách, výstroj a vybavení používané při provozu na pozemních
komunikacích, sportovní výstroj a vybavení, ochranné prostředky určené pro
sebeobranu, prostředky pro zjišťování a signalizování rizik a škodlivin na
pracovišti.
Zákoník práce výslovně stanoví, že poskytování OOPP
nesmí zaměstnavatel nahrazovat finančním plněním.
NahoruHodnocení rizik pro výběr OOPP
Předpokladem správné a účinné volby OOPP je
hodnocení rizik zaměstnavatelem. Zaměstnavatel přitom postupuje podle
přílohy č. 1 nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kde je stanovena tabulka
hodnocení rizik pro výběr a použití OOPP. Podle této tabulky zaměstnavatel u
každého zaměstnance ohroženého pracovním rizikem označí:
části těla, které jsou rizikem ohroženy (například oči,
ušní bubínek, hruď, hlava, chodidlo, pokožka, prsty),
druh rizika (například chlad, oheň, hluk, vibrace,
laserový paprsek, postříkání, paraziti, plísně).
Hodnocením rizik získá zaměstnavatel přehled o částech
těla či jeho funkcí a způsobech ohrožení zdraví a života zaměstnanců.
Výběr vhodných OOPP vychází z hodnocení rizik a
zaměstnavatel přitom postupuje podle nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se
stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních
prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, v platném znění. To
obsahuje pomůcku - přílohu č. 2, přehled druhů OOPP. Například na
ochranu očí a obličeje jsou určeny ochranné brýle, ochranné obličejové štíty,
svářečské kukly a štíty, na ochranu dýchacích orgánů masky a polomasky s
filtry, izolační dýchací přístroje s přívodem vzduchu, potápěčské dýchací
přístroje a vybavení, na ochranu rukou rukavice atd. Pomocí tohoto přehledu
zaměstnavatel vybere pro rizikem ohroženého zaměstnance vhodný OOPP, který bude
chránit část těla či jeho funkci s ohledem na konkrétní riziko práce.
Další pomůckou pro zaměstnavatele je příloha č.
3 nařízení vlády č. 495/2001 Sb., která uvádí přehled prací a činností,
které vyžadují poskytování OOPP. Stanoví například, že ochranné přílby se
vyžadují při práci na staveništi, v jámách a výkopech, šachtách a tunelech,
ochranná obuv s podešvemi odolnými proti propíchnutí je požadována při pracích
při výstavbě skeletu budov, při silničních pracích, při práci v lese, v
chemických provozech. Tento přehled usnadňuje zaměstnavatelům rozhodování při
vypracování vlastního seznamu pro poskytování OOPP.
Poskytování OOPP je opatřením týkajícím se bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a jako takové by mělo být zaměstnavatelem projednáno
se zástupci zaměstnanců.
NahoruVlastní seznam pro poskytování OOPP
Vzor vlastního seznamu zaměstnavatele pro poskytování
OOPP právní předpisy nestanoví a každý zaměstnavatel je povinen si jej vytvořit
sám. Vydává ho zpravidla formou vnitřního předpisu nebo jako jeho přílohu.
Předpokladem zpracování vlastního seznamu jsou:
vyhotovení přehledu tabulky hodnocení rizik u všech rizik, která
se nepodařilo odstranit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti
organizace práce,
rozhodnutí o výběru OOPP s využitím přehledu druhů OOPP a
přehledu prací a činností, které vyžadují poskytování OOPP,
rozhodnutí zaměstnavatele ohledně způsobu používání a doby
používání OOPP.
Pro zpracování vlastního seznamu pro poskytování OOPP
lze doporučit například tabulkové uspořádání. Do prvního sloupce se
uvedou ta pracoviště, kde jsou pracovní pozice, k výkonu jejichž činnosti je
třeba poskytnout OOPP, v dalším sloupci budou všechny pracovní pozice, kterým
se poskytuji OOPP, dále pak specifikace nebezpečí, proti kterému OOPP chrání, a
v následujícím druh OOPP. Do posledního sloupce se uvede lhůta pro výměnu
OOPP.
Pracoviště | Pracovní
pozice | Nebezpečí | Druh OOPP | Orientační lhůta pro
výměnu OOPP (v měsících) |
kantýna | prodavačka | mimořádné znečištění
těla | pracovní plášť bílý
bavlněný | x |
závodní kuchyně | kuchařka | mimořádné znečištění
těla a nohou | pracovní šatová zástěra
bílá pracovní boty lehké s protiskluzovou podešví | x x |
Dobu použitelnosti a lhůty pro výměnu OOPP neřeší žádný
právní předpis. Na základě informací prodejce a výrobce a s ohledem na
frekvenci používání a pracovní prostředí je musí zaměstnavatel stanovit sám.
Lhůta je pouze orientační, neboť OOPP musí být vyměněn okamžitě, když je
snížena jeho ochranná funkce opotřebením nebo poškozením.
Způsob a podmínky používání OOPP stanoví zaměstnavatel
na základě četnosti a závažnosti vyskytujících se rizik práce, podle charakteru
a druhu práce a pracoviště a s přihlédnutím k vlastnostem OOPP. Při stanovení
způsobu používání OOPP vychází zaměstnavatel též z informací výrobce nebo
prodejce. Používání OOPP vícero zaměstnanci je možné pouze v případě, že
byla učiněna opatření, která zamezí ohrožení přenosnými chorobami (například
desinfekční opatření).
Zaměstnavatel je povinen seznámit zaměstnance s
používáním OOPP. Zaměstnanec má být aktivním uživatelem OOPP, který ví, proti
jakému riziku ho OOPP chrání a jak správně OOPP používat, aby plnil ochranný
účel. Stanovení obsahu a rozsahu seznámení je na zaměstnavateli. V některých
případech právní předpisy výslovně stanoví konkrétní požadavky na školení o
používání OOPP a na seznámení s používáním OOPP (např. nařízení vlády č.
148/2006 Sb. při práci v hluku). Zaměstnavatel je povinen kontrolovat používání
OOPP zaměstnanci.
NahoruBezpečnostní přestávky při používání OOPP
Zaměstnavatel…