dnes je 22.12.2024

Input:

Porovnání zdanění OSVČ a zaměstnance

3.10.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2023.20.2
Porovnání zdanění OSVČ a zaměstnance

Ing. Ivan Macháček

V článku se zaměříme na otázku související s porovnáním zdanění osoby samostatně výdělečně činné (podnikatele) a zaměstnance s příjmy pouze ze závislé činnosti, a to v právních podmínkách roku 2023. Přitom zdaněním osoby rozumíme nejen vlastní odvod příslušné daně z příjmů fyzických osob, ale i odvedené pojistné na sociální a zdravotní pojištění, a to jak zaměstnancem (prostřednictvím zaměstnavatele), tak podnikatelem. Vlastní porovnání je řešeno výlučně z hlediska fyzických osob (zaměstnanec a podnikatel), proto zde nezohledňujeme odvody pojistného, které ze zákona povinně hradí zaměstnavatel za sebe. V úvodu si rozebereme legislativní podmínky pro stanovení daně z příjmů a příslušných pojistných a uvedeme si výchozí předpoklady pro srovnání zdanění zaměstnance a OSVČ ve zvolených konkrétních příkladech.

Zásady vyplývající ze zákona o daních z příjmů

  • Základem daně u zaměstnance (dílčím základem daně) jsou dle § 6 odst. 12 ZDP příjmy ze závislé činnosti, vymezené v § 6 odst. 1 ZDP.

  • Základem daně u podnikatele (dílčím základem daně) jsou dle § 7 odst. 3 ZDP příjmy uvedené v § 7 odst. 1 a 2 ZDP snížené o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení s výjimkou příjmů uvedených v odst. 1 písm. d). Přitom pro zjištění dílčího základu daně se použijí ustanovení § 23 až 33 ZDP.

  • Za výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečte dle § 24 odst. 2 písm. f) ZDP ve výši prokázané poplatníkem a ve výši stanovené tímto zákonem pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem podle zvláštních právních předpisů. Toto pojistné a příspěvek jsou u poplatníků, kteří vedou účetnictví, výdajem (nákladem), jen pokud byly zaplaceny, a to nejpozději do konce měsíce následujícího po uplynutí zdaňovacího období nebo jeho části.

  • Dle § 25 odst. 1 písm. g) ZDP za výdaje (náklady) vynaložené k dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely nelze uznat pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a pojistné na veřejné zdravotní pojištění hrazené poplatníkem majícím příjmy ze samostatné činnosti.

  • V rámci zdanění příjmů fyzické osoby jsou uplatňovány dle § 16 ZDP dvě sazby daně. Sazba daně 15 % se uplatní pro část základu daně do výše 48násobku průměrné mzdy a sazba daně 23 % se uplatní pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy. Dále z § 38h odst. 2 ZDP vyplývá, že sazba měsíční zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti činí 15 % pro část základu pro výpočet zálohy do čtyřnásobku průměrné mzdy a 23 % pro část základu pro výpočet zálohy přesahující čtyřnásobek průměrné mzdy. Záloha se vypočte jako součet součinů příslušné části základu pro výpočet zálohy a sazby zálohy pro tuto část základu pro výpočet zálohy.

Výchozí parametry v roce 2023

Zaměstnanec – sociální a zdravotní pojištění 6,5 % + 4,5 % = 11 %
Zaměstnavatel – sociální a zdravotní pojištění 24,8 % + 9 % = 33,8 %
OSVČ – sociální a zdravotní pojištění 29,2 % + 13,5 % = 42,7 %
Minimální mzda (nařízení vlády č. 465/2022 Sb.) 17 300 Kč
Průměrná mzda (nařízení vlády č. 290/2022 Sb.) 40 324 Kč
Měsíční částka mzdy – hranice pro sazbu 23 % 161 296 Kč
Roční částka mzdy a základu daně – sazba 23 % 1 935 552 Kč
Základní sleva na dani na poplatníka 30 840 Kč

Blíže k sazbám pojistného na sociální zabezpečení

  • u zaměstnavatele 24,8 % z vyměřovacího základu, z toho 2,1 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti,

  • u zaměstnance 6,5 % z vyměřovacího základu,

  • u OSVČ 29,2 % z vyměřovacího základu, z toho 28 % na důchodové pojištění a 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou účastnou důchodového pojištění a 2,1 % z vyměřovacího základu na nemocenské pojištění, jde-li o osobu samostatně výdělečně činnou účastnou nemocenského pojištění.

Blíže k sazbám na zdravotní pojištění

  • u zaměstnavatele 9 % z vyměřovacího základu,

  • u zaměstnance 4,5 % z vyměřovacího základu,

  • minimální měsíční vyměřovací základ OSVČ v roce 2023 činí 20 162 Kč a výše minimální měsíční zálohy na pojistné činí 2 722 Kč,

  • minimální vyměřovací základ zaměstnance v roce 2023 činí 17 300 Kč a minimální měsíční výše pojistného činí 2 336 Kč. 

Blíže k částkám důchodového pojištění OSVČ

  • rozhodná částka při výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti, která zakládá účast na důchodovém pojištění v roce 2023, činí 96 777 Kč; za každý měsíc, kdy činnost nebyla vykonávána, se odečte 8 065 Kč;

  • minimální měsíční vyměřovací základ v roce 2023 činí u OSVČ hlavní 10 081 Kč, u OSVČ vedlejší v roce 2023 činí 4 033 Kč;

  • minimální výše zálohy na pojistné na důchodové pojištění v roce 2023 činí u OSVČ hlavní 2 944 Kč, u OSVČ vedlejší 1 178 Kč.

Vymezení vyměřovacího základu zaměstnance a OSVČ

  • vyměřovacím základem zaměstnance pro pojistné na důchodové pojištění je dle § 5 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb. úhrn příjmů, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním, které zakládá účast na nemocenském pojištění;

  • vyměřovacím základem osoby samostatně výdělečně činné pro pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti je dle § 5b odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb. částka určená touto osobou, která činí nejméně 50 % daňového základu; daňovým základem se pro účely tohoto zákona rozumí dílčí základ daně z příjmů ze samostatné činnosti podle zákona o daních z příjmů, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmů fyzických osob;

  • vyměřovacím základem zaměstnance pro účely zdravotního pojištění je dle § 3 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb. úhrn příjmů ze závislé činnosti, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se zaměstnáním;

  • vyměřovacím základem osoby samostatně výdělečně činné pro účely zdravotního pojištění dle § 3a odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb. je 50 % daňového základu; daňovým základem se pro účely tohoto zákona rozumí dílčí základ daně z příjmů ze samostatné činnosti podle zákona o daních z příjmů, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmů fyzických osob.

Výchozí předpoklady pro srovnání zdanění (včetně pojistného) zaměstnanců a OSVČ

Vzhledem k tomu, že zaměstnanec nemá v souvislosti s příjmem ve výši hrubé mzdy žádné daňově uznatelné

Nahrávám...
Nahrávám...