7.4.2.1
Přehled hlavních povinností zaměstnavatelů při provádění důchodového pojištění
JUDr. Roman Lang, PhD., JUDr. Vladimír Voříšek
Zaměstnavatelé musejí při provádění důchodového pojištění svých zaměstnanců podle § 35a ZOPSZ především vést potřebné záznamy o skutečnostech rozhodných pro nárok na dávky důchodového pojištění, jejich výši a výplatu, předkládat je příslušným orgánům sociálního zabezpečení a písemně hlásit změny v těchto rozhodných skutečnostech (do osmi dnů, není-li určeno jinak).
Mezi hlavní povinnosti zaměstnavatele tedy patří:
-
vedení, předkládání a úschova záznamů a úschova evidenčních listů důchodového pojištění, resp. při zániku zaměstnavatele bez právního nástupce zajištění takové úschovy (viz § 35a a 37 ZOPSZ),
-
vedení evidenčních listů důchodového pojištění a provádění záznamů do nich (viz § 38 ZOPSZ),
-
předkládání evidenčních listů důchodového pojištění (§ 39 ZOPSZ),
-
plnění obsahu výzvy okresní správy sociálního zabezpečení v souvislosti s podáním žádostí o dávky důchodového pojištění, kterou podal jejich zaměstnanec (§ 83 odst. 2 ZOPSZ),
-
hlášení o zaměstnání poživatelů starobního důchodu (§ 41 ZOPSZ),
-
potvrzování rozhodných údajů (§ 42 ZOPSZ).
Tyto povinnosti lze označit jako obecné. Kromě nich však existují některé…