dnes je 21.12.2024

Input:

Směrnice o ochraně zdraví na pracovišti

8.2.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

2.6.2
Směrnice o ochraně zdraví na pracovišti

JUDr. Věra Bognárová

Vzor

Směrnice o ochraně zdraví na pracovišti

Zaměstnavatel ........................................ (uvést jeho přesné označení, sídlo, IČO)

zastoupený ..............

vydává směrnici o ochraně zdraví na pracovišti.

1. Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce. Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům.

2. V zájmu zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví zavádí a předejití rizikům a s ohledem na množící se výskyt onemocnění ...... (např. COVID-19) rozhodl zaměstnavatel o těchto přechodných opatřeních.

3. Hygienická opatření

Zaměstnanci jsou povinni při pobytu v objektu zaměstnavatele dodržovat tato hygienická pravidla:

  • bezprostředně po vstupu do objektu a při odchodu budou zaměstnanci používat připravené dezinfekční prostředky na ruce, stojany s desinfekcí jsou viditelně označeny ve vstupním prostoru a na chodbách,

  • pravidelné mytí rukou,

  • pravidelné větrání prostor, kde je to možné, pokud se v nich zdržuje více osob,

  • pobyt ve společných prostorách při účasti dvou a více osob je možný pouze se zakrytím dýchacích cest.

4. Organizační opatření při výkonu práce:

  • pracovní porady zaměstnanců se konají výhradně dálkovým přístupem a videokonferencí (za splnění této povinnosti odpovídají vedoucí zaměstnanci),

  • materiální a programové zajištění konání videokonferencí zajistí ........... (za splnění této povinnosti odpovídá vedoucí IT oddělení),

  • způsob přihlášení se a formy videokonferencí s instrukcemi, informace a podpůrná podpora jsou k dispozici na íntranetových stránkách zaměstnavatele,

  • podpůrnou podporu, podávání informací a řešení problémů – zajistí ........... (za splnění této povinnosti odpovídá vedoucí IT oddělení),

  • pracovní porady za účasti osob mimo zaměstnavatele se v objektu zaměstnavatele mohou konat zcela výjimečně, bude-li to povoleno ........ (uvést odpovědnou osobu),

  • porady, schůzky a jednání s osobami mimo zaměstnavatele se konají, s výjimkou povolení osobního jednání podle předchozího bodu, výhradně telefonicky, e-mailem, případně dálkovým přístupem a videokonferencí (za splnění této povinnosti odpovídají vedoucí zaměstnanci).

5. Výkon práce z domova

Vedoucí zaměstnanci u svých podřízených zaměstnanců prověří možnosti výkonu práce z domova podle charakteru vykonávané práce a návaznosti výsledků práce na ostatní zaměstnance. Pokud charakter práce výkon práce z domova umožní, dohodnou se zaměstnanci za podmínek upravených v § 317 ZP výkon práce z domova; písemnou dohodu o výkonu práce z domova sjednává personální oddělení (za splnění této povinnosti odpovídají vedoucí organizačních útvarů zaměstnavatele a vedoucí personálního oddělení).

6. Vstup do objektu zaměstnavatele

Vstup do objektu zaměstnavatele bude umožněn pouze zaměstnancům bez příznaků respiračního onemocnění. Pokud se zaměstnanec necítí zdráv, může využít čerpání sick days.

Zaměstnanci mají povinnost podrobit se při vstupu do podniku na vyzvání měření teploty.

O průběhu měření bude vždy vyhotoven záznam příslušným zaměstnancem strážní/recepční služby.

7. Směrnice je uložena k nahlédnutí v písemné formě....... (uvést místo) a v elektronické podobě je přístupný na intranetu zaměstnavatele v sekci vnitřní předpisy.

Směrnice nabývá účinnosti dnem ............................

V ............Praze dne..............

.............................................

razítko zaměstnavatele a podpis

jeho oprávněného zaměstnance

Komentář:

Obecná pravidla ochrany zdraví bezpečnost při práci upravuje zákoník práce v § 101 až § 108 ZP. Mezi obecně upravené povinnosti patří i povinnost vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky. Konkretizaci obecně uložené povinnosti může zaměstnavatel provést uložením vlastních pravidel a může je konkretizovat podle okolností existujících v daném čase a situaci. Pravidla ohledně ochrany zdraví může proto ukládat i pro případ vytvoření a zachování zdravých podmínek pro výkon práce zaměstnanců a jako pravidla zamezující rozšiřování infekčních onemocnění, včetně COVID 19. Zaměstnavatel přitom ale musí dodržet obecné zásady ochrany osobních údajů zaměstnanců upravených GDPR Obecné nařízení Evropského parlamentu a Rady o ochraně osobních údajů č. 2016/679 ze dne 27. 4. 2016, označované pod anglickou zkratkou GDPR (General Data Protection Regulation), nabylo účinnosti 25. května 2018 a zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a také zásady o ochraně osobnosti upravené občanským zákoníkem. Podle § 81 NOZ je chráněna osobnost člověka včetně všech jeho přirozených práv. Ochrany požívají zejména život a důstojnost člověka, jeho zdraví a právo žít v příznivém životním prostředí, jeho vážnost, čest, soukromí a jeho projevy osobní povahy. Mimo případ stanovený zákonem nesmí nikdo zasáhnout do integrity jiného člověka bez jeho souhlasu uděleného s vědomím o povaze zásahu a o jeho možných následcích. Souhlasí-li někdo, aby mu byla způsobena závažná újma, nepřihlíží se k tomu; to neplatí, je-li zásah podle všech okolností nutný v zájmu života nebo zdraví dotčeného. Člověk, jehož osobnost byla dotčena, má právo domáhat se toho, aby bylo od neoprávněného zásahu upuštěno nebo aby byl odstraněn jeho následek.

Zaměstnavatel je podle § 101 odst. 1 ZP povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce. Dále je podle § 102 odst. 1 ZP povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a přijímáním opatření k předcházení rizikům. Není-li možné rizika odstranit nebo dostatečně omezit prostředky kolektivní ochrany nebo opatřeními v oblasti organizace práce, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky. Osobní ochranné pracovní prostředky jsou ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce a musí splňovat

Nahrávám...
Nahrávám...