3.21
Smlouva s Polskem o zamezení dvojímu zdanění
Ing. Pavel Kyselák
NahoruNová smlouva s Polskem
Mezi sousedním Polskem a Českou republikou jsou velmi úzké všestranné
a vzájemné hospodářské vztahy. Ruku v ruce s touto skutečností je uzavření nové
smlouvy o zamezení dvojímu zdanění, která lépe odráží současné ekonomické a
politické vztahy obou zemí – členských států Evropské unie. Nová Smlouva mezi
Českou republikou a Polskou republikou o zamezení dvojímu zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu (dále jen „smlouva s Polskem“) vstoupila v
platnost dnem 11. června 2012.
Citovaná smlouva byla publikována ve Sbírce předpisů České republiky –
Mezinárodní smlouvy v částce 55/2012 pod číslem 102/2012 Sb. m. s. Tato
smlouva se začala v ČR prakticky provádět od 1. ledna 2013, a to podle
prvního odstavce článku 26 – Vstup v platnost.
Ve vzájemných daňových vztazích mezi oběma státy tak nově sjednaná
smlouva nahradila původní smlouvu mezi vládou České republiky a vládou Polské
republiky o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, která
byla publikována ve Sbírce zákonů č. 31/1994 Sb. a doplněná č. 64/1994 Sb.
(dále jen „původní smlouva“). Dnem 1. 1. 2013 však tato původní smlouva pozbyla
platnost a účinnost, jak uvádí druhý odstavec článku 26 – Vstup v platnost nové
smlouvy.
V následujícím textu k nové smlouvě s Polskem si uvedeme několik
vybraných poznámek vč. rozdílů oproti původní smlouvě.
NahoruStaveniště a služby
Na rozdíl od původní smlouvy obsahuje nová smlouva v článku 5 –
Stálá provozovna výraznější změny, a to zejména ve třetím odstavci, který
uvádí problematiku stálých provozoven spojených s časovým testem. Tzv.
„staveništní“ stálá provozovna s časovým testem delším jak 12 měsíců je
ve třetím odstavci nově definována jako staveniště nebo stavební, montážní nebo
instalační projekt nebo dozor s tím spojený. Nová smlouva na rozdíl od původní
toto ustanovení rozšiřuje o problematiku „dozoru s tím spojeného“.
K výrazu „instalační projekt“ nutno doplnit, že Česká republika oproti
komentáři OECD, přijala užší výklad tohoto termínu a omezuje jej tak na
instalaci a montáž, která souvisí pouze se stavebním projektem,
stavebnictvím.
NahoruOstatní služby
Pod písmenem b) třetího odstavce článku 5 – Stálá provozovna nové
smlouvy s Polskem uplatnila Česká republika svoji výhradu k článku 5 ke vzorové
smlouvě OECD o zamezení dvojího zdanění, dle které si Česká republika vyhrazuje
právo uplatňovat zdaňování příjmů z poskytování služeb během delších časových
období. V nové smlouvě je uplatněný šestiměsíční časový test v
jakémkoliv dvanáctiměsíčním období u tzv. „službových“ stálých
provozoven. Původní smlouva tento typ stálé provozovny výslovně
neobsahovala.
NahoruZajištění daně
I když plátcům daně odpadá povinnost zajištění daně u
zdanitelných příjmů rezidentů Polska ze zdrojů na území ČR (dle tuzemského
zákona i dle smlouvy s Polskem), z nichž není daň vybírána srážkou podle
zvláštní sazby daně, coby příjmů rezidentů členského států Evropské unie
(odst. 1 až 3 § 38e ZDP), mají tito
jmenovaní poplatníci v daném případě povinnost podat daňové přiznání jako poplatníci dle § 2 odst. 3 a dále dle § 17 odst. 4 ZDP v návaznosti na
další ustanovení citovaného zákona a příslušná ustanovení zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění dalších předpisů.
NahoruPříjmy z dividend
Oproti původní smlouvě nová smlouva uvádí v článku 10 –
Dividendy pouze jednu variantu zdanění jak pro právnické osoby, tak i pro
fyzické osoby, a to v maximální výši 5 % hrubé částky dividend ve
smluvním státě zdroje. (Původní smlouva obsahovala dvě varianty zdanění u
příjmů z dividend, které dosahuje rezident jednoho smluvního státu ve druhém
smluvním státě, jehož je společnost, která vyplácí dividendy, rezidentem, a to
v maximální výši 5 % a 10 % v ostatních případech.)
NahoruOsvobození
ZDP v části daně z příjmů právnických osob v § 19 odst. 1 písm. ze) až
zi) uvádí možnost osvobození od daně také u dividend a jiných podílů
na zisku. Návaznou úpravu obsahuje ustanovení § 19 odst. 3 a odst. 4 ZDP. Na
třetí odstavec § 19 navazuje Sdělení Ministerstva financí
k § 19 odst. 3 písm. a) ZDP,
uveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 3/2007 pod č. j. 15/112 988/2006-15, a
dále Sdělení Ministerstva financí k § 19 odst. 3 písm. b) a c) ZDP ohledně časového testu u přeměn, uveřejněné ve Finančním zpravodaji č. 6/2010
pod č. j. 15/109 842/2010.
NahoruPříjmy z úroků
Stejně jako v původní smlouvě má stát zdroje v nové smlouvě v článku 11 – Úroky právo na zdanění těchto příjmů s tím, že hraniční
sazba dle druhého odstavce činí nově 5 % hrubé částky úroků. Podmínkou
je, že skutečný vlastník úroků je rezi dentem druhého smluvního státu. (Původní
smlouva uváděla, že daň ve státě zdroje nemůže přesáhnout 10 % hrubé částky
úroků.) Sdělení k problematice „skutečný vlastník“ uvádí Finanční zpravodaj č.
1/2001 pod č. j. 251/122 867/2000. Osvobození od zdanění či snížená sazba ve
státě zdroje nepřichází v úvahu v případě, kdy skutečným příjemcem úroků je
stálá provozovna zahraniční osoby umístěná ve druhém smluvním státě, kde je
zdroj úroků. Potom se postupuje podle tuzemského zákona o daních z příjmů v
návaznosti na ustanovení článku 7 – zisky podniků.
Třetí odstavec článku 11 – Úroky nově upravuje případy osvobození od zdanění úroků ve státě zdroje příjmů (jde zejména o
„vládní úvěry“).
Novelizovaným ustanovením § 22 odst. 1 písm. g) bod 3
tuzemského ZDP však u příjemců ze státu EU (což je i případ Polska) už není
možné provést tzv. „rekvalifikaci“ navýšených úroků na dividendy.
NahoruOsvobození dle tuzemského zákona
ZDP v části daně z příjmů právnických osob v § 19 odst. 1 písmeno zk) uvádí
možnost osvobození od daně také u úroků. Uplatnění osvobození se bude
„zúřadovávat“ dle ustanovení § 19 odst. 5 a § 38nb tohoto zákona.
NahoruLicenční poplatky
V prvním odstavci článku 12 – Licenční poplatky je zakotveno
právo státu příjemce na zdanění těchto příjmů, které jeho rezident dosahuje na
území druhého státu. Konkrétní způsob zdanění potom obsahují vnitrostátní
daňové předpisy. V podmínkách České republiky to znamená, že dosáhne-li česká
firma příjem z tzv. průmyslové licence v Polsku, kde bylo sraženo 10 % daně,
uvede ve svém daňovém přiznání v ČR v rámci obecného základu daně hrubý příjem,
který dosáhla v Polsku s tím, že daň zaplacenou v Polsku si uplatní metodou
prostého zápočtu.
Dle druhého odstavce článku 12 – Licenční poplatky zvyšuje nová
smlouva maximální zdanění do výše 10 % z hrubé částky ve státě zdroje u
všech licenčních poplatků,…