Tento článek má za úkol popsat některá základní úskalí
pojmových znaků nelegální práce v podobě tzv. švarcsystému a seznámit čtenáře
s relevantní judikaturou zejména k zákonu o zaměstnanosti vztahující se k této
otázce. V neposlední řadě je třeba taktéž upozornit na nově zakotvené změny v
definici nelegální práce v důsledku transpozice sankční směrnice, které mohou
zásadním způsobem ovlivnit činnost zaměstnavatele, pokud by zaměstnával cizince
bez povolení k pobytu a tento druh nelegální práce by mu byl prokázán.
Článek bude vycházet zejména z definice nelegální práce
uvedené v ust.
§ 5 písm. e) bodu 1 a 3 zákona č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZoZ).
Za nelegální práci je považován výkon závislé práce fyzickou osobou mimo
pracovněprávní vztah nebo pokud fyzická osoba-cizinec vykonává práci pro
právnickou nebo fyzickou osobu bez platného povolení k pobytu na území České
republiky, je-li podle zvláštního právního předpisu vyžadováno.
Související ustanovení, které je nutné v případě práce
na černo posuzovat, je jednoznačně ust.
§ 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákoník práce, příp. ZP), kde jsou
zakotveny znaky závislé práce a následně její důsledky. Je vždy určující
pro samotné posouzení toho, zda se může jednat o švarcsystém či nikoliv, zda
vůbec došlo k naplnění znaků závislé práce ve smyslu výše uvedeného ustanovení
zákoníku práce. Je nutné již úvodem upozornit na skutečnost, že dle názoru
autora tohoto článku jsou pro posouzení závislé práce a následně práce načerno
podstatné zejména znaky závislé práce, když její důsledky jsou de facto znaky,
které byly do 31. 12. 2011 v ust.
§ 2 odst. 4 zákoníku práce, avšak novela zákoníku
práce přinesla právě tuto změnu. Proto je nutné při posuzování nelegální práce
odlišovat znaky závislé práce uvedené ust.
§ 2 odst. 1 zákoníku práce od jejích
důsledků uvedených v ust.
§ 2 odst. 2 zákoníku práce.
Právě k ust.
§ 2 odst. 4 zákoníku práce se vyjádřil Nejvyšší
správní soud následovně: Definice práce je uvedena v
§ 2 odst. 4 zákona č. 262/2006 Sb.,
zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů: Za závislou práci, která je
vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, se
považuje výlučně osobní výkon práce zaměstnance pro zaměstnavatele, podle
pokynů zaměstnavatele, jeho jménem, za mzdu, plat nebo odměnu za práci, v
pracovní době nebo jinak stanovené nebo dohodnuté době na pracovišti
zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě, na náklady zaměstnavatele
a na jeho odpovědnost. V tomto rozsudku tedy považoval Nejvyšší správní soud za
podstatné, aby byly všechny znaky zakotveny kumulativně, přičemž již při
nenaplnění jednoho z těchto znaků nelze hovořit o nelegální práci, resp. o
práci na černo.
NahoruKumulativní splnění znaků závislé práce
Otázkou, kterou si můžeme v souvislosti s posuzováním
závislé práce položit, je, zda musí být všechny znaky naplněny kumulativně, či
zda stačí, pokud je naplněn pouze jeden či několik z nich. Se zřetelem k
předchozí judikatuře je nutno hledat závislost zaměstnance na zaměstnavateli v
naplnění pouze některých, ale podstatných definičních znaků. Klíčové jsou v
tomto ohledu nařizovací právo zaměstnavatele (nikoliv však pouze ono) a
sociální a hospodářská závislost zaměstnance na zaměstnavateli. Ačkoliv tedy existují i odborné názory, které zastávají
postoj, že k posouzení určité činnosti jako závislé práce stačí naplnění pouze
některých pojmových znaků uvedených v ust.
§ 2 odst. 1 zákoníku práce, domnívám se, že pro posouzení určité činnosti jako závislé práce je třeba
kumulativní naplnění všech znaků.
V této věci lze vyjít i z rozsudku Nejvyššího
správního soudu, který při posuzování naplnění všech znaků závislé práce
(ve znění zákoníku práce do 31. 12. 2011) konstatoval ke znaku
odměňování následující: Mzda, plat nebo odměna za práci je jedním ze
základních definičních znaků závislé práce ve smyslu
§ 2 odst. 1 zákoníku práce. Mzda, plat a odměna z
dohody je plněním, které je poskytováno jako protihodnota za vykonanou práci
(srov.
§ 109 zákoníku práce). Odměna za dohodu o
provedení práce a dohodu o pracovní činnosti je tedy specifická forma
odměňování závislé práce, kterou je třeba odlišovat od mzdy a platu a která je
upravena v čl. 28 Listiny základních práv a svobod. Čl. 28 LPS zakotvuje právo
zaměstnance na spravedlivou odměnu za práci. V návaznosti na uvedené ústavní
právo řadí ZP v
§ 2 odst. 4 úplatnost závislé práce
k základním pojmovým znakům této práce a povinnost platit zaměstnanci za
vykonanou práci mzdu nebo plat ukládá v
§ 38 odst. 1 písm. a)
zaměstnavateli jako jednu ze základních povinností vyplývajících z pracovního
poměru. V
§ 109 odst. 1 zaručuje ZP právo
zaměstnance na mzdu, plat nebo odměnu z dohody za vykonanou práci, což zároveň
znamená, že nelze platně sjednat pracovněprávní vztah bez práva zaměstnance na
odměnu. (viz Bělina, M. a kol. Zákoník práce, Komentář. 2. vydání, Praha:
C. H. Beck, 2010, 403 s.). Zákoník
práce používá pojem odměňování za vykonanou práci pro všechny
formy pracovněprávních vztahů uvedené v
§ 3 zákoníku práce, tedy pro pracovní
poměr a dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti. Zákon vylučuje,
aby závislá práce v pracovněprávním vztahu byla konána bez úplaty, ale rovněž
stanoví, že mzda, plat i odměna z dohod jsou plněním za výkon práce, nikoliv
plněním za pouhou existenci pracovněprávního vztahu. (viz Jakubka, J.
Zákoník práce 2010 v praxi - Komplexní průvodce s řešením problémů. 1. vydání,
Praha: GRADA Publishing, a. s., 2009, 180 s.).
Z uvedeného tedy plyne, že pracovněprávní vztah bez
úplaty nemůže vzniknout, tedy že závislá práce nemůže být vykonávána bez
nároku na odměnu . Ačkoliv se tento závěr věnoval znakům závislé práce ve
znění zákoníku práce do konce minulého roku, lze z něj dovodit, že při absenci
jediného znaku se nemůže jednat o závislou práci. Z uvedeného důvodu je proto
dle názoru autora velice pravděpodobné, že stejné stanovisko zaujme Nejvyšší
správní soud při posuzování naplnění čtyř znaků závislé práce ve znění zákoníku
práce od 1. 1. 2012.
NahoruSoustavnost vykonávané práce
Pro uvedený závěr svědčí i skutečnost, že ust.
§ 2 odst. 1 zákoníku práce je ustanovení svojí
povahou kogentní a není možné se od něj odchýlit. Nelze tedy bez dalšího
usuzovat, že by k výkonu závislé práce mohlo dojít při naplnění pouze tří
definičních znaků.
Naopak, jak je zřetelné z názorů vyjádřených Nejvyšším
správním soudem, je třeba kromě definičních znaků posuzovat např. i onu
zmiňovanou soustavnost, která je podstatná pro určení nadřízenosti a
podřízenosti, případně samotnou společenskou nebezpečnost. Správní orgány
nijak nevyvrátily tvrzení stěžovatelky, že se v případě činnosti paní N. a pana
P. v její provozovně nejednalo o jednorázovou výpomoc (úsluhu) mezi příbuznými,
za což jim ani nebyla vyplacena žádná finanční protihodnota, tj. mzda, plat
nebo odměna. Dosud zjištěný skutkový stav ohledně výkonu nelegální práce paní
N. a pana P. pro stěžovatelku a charakteru jejich pracovní činnosti v
provozovně stěžovatelky tak nemůže obstát. Nejvyšší správní soud shrnuje, že za
nelegální práci ve smyslu
§ 5 písm. e) bodu 2 zákona o
zaměstnanosti se považuje pouze taková práce, kterou cizinec, jenž nedisponuje
příslušným povolením, vykonává soustavně, podle pokynů a za mzdu, plat nebo
odměnu. Nejvyšší správní soud tedy kromě naplnění pojmových znaků
závislé práce (i samotné odměny jako znaku závislé práce do 31. 12. 2011) tak
klade při posuzování samotného výkonu té které činnosti důraz na soustavnost
vykonávané práce, když právě takovéto jednorázové úsluhy, aniž by zákoník
práce tento pojem obsahoval či snad dokonce vymezoval, nepovažuje primárně za
činnosti závislé. K posouzení odměny za vykonanou práci se pregnantně vyjádřil
i JUDr. M. Štefko, Ph.D.
K soustavnosti lze odkázat na závěr obsažený v rozsudku
Nejvyššího správního soudu: Uvedenému výkladu pak svědčí rovněž
interpretace provedená Nejvyšším správním soudem ve věci sp. zn. 2 Afs 62/2004
- 70, publ. pod č. 572/2005 Sb. NSS, kde Nejvyšší správní soud v souvislosti s
problematikou tzv. švarcsystému mimo jiné uvedl: Vymezení pojmu závislá
činnost podle ustanovení
§ 6 odst. 1 písm. a)
zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, nemůže být redukováno toliko na
činnost vykonávanou podle příslušných pokynů, nýbrž se musí jednat o činnost
skutečně závislou na osobě plátce. Definiční prvek závislosti tak bude dán
zejména povahou vykonávané činnosti (typicky práce vykonávaná na jednom
místě výhradně pro jednoho zaměstnavatele) a také tehdy, pokud se bude jednat o
činnost dlouhodobou a pokud k uzavření pracovněprávního vztahu mělo dojít
především v zájmu osoby tuto činnost vykonávající, jejíž právní sféru
neuzavření tohoto vztahu v konečném důsledku poškozuje. Naopak o závislou
činnost zpravidla nejde, jedná-li se o specializovanou činnost vykonávanou
pouze krátkodobě či nesoustavně, jejíž výkon je podmíněn faktory do značné míry
nezávislými na vůli zadavatele (např. sezónní práce, práce závislé na počasí,
práce podmíněné realizací jednorázově získané zakázky apod.).
Z hlediska samotných definičních znaků závislé práce je
vhodné doplnit, že obecně bývá někdy konstatováno, že za nejdůležitější znak
závislé práce lze považovat vztah nadřízenosti zaměstnavatele a
podřízenosti zaměstnance. Základním definičním znakem závislé práce,
který ji odlišuje od občanskoprávních a obchodněprávních vztahů, je skutečnost,
že tato práce je vykonávána ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti mezi
smluvními stranami. Zaměstnavatel je oprávněn dávat zaměstnanci pokyny a
zaměstnanec je povinen tyto pokyny respektovat. Právní rámec pracovněprávních
smluv pak vytváří vymezení dominantního postavení zaměstnavatele.
Závěrem lze k otázce kumulativního naplnění znaků
závislé práce uvést, že pokud by se v následujícím vývoji prosadil názor, kdy
pro prokázání závislé práce by bylo dostačující naplnění pouze některých
pojmových znaků závislé práce, znamenalo by to významné usnadnění pozice orgánů
inspekce, které jsou od 1. 1. 2012 ke kontrole nelegální práce dle ust.
§ 125 zákona o zaměstnanosti oprávněny, a
počet prokázaných správních deliktů by významně vzrostl. V současné době si lze
představit poměrně složitou situaci při samotném prokazování práce načerno,
pokud musí být naplněny všechny čtyři znaky závislé práce, když argumentem
kontrolovaných osob tak velice často mou být informace typu: práci pro mne
nemusel vykovávat osobně, neřídil se mými pokyny atd. Jinými slovy je tedy
jednoznačně pro orgány inspekce práce poměrně složitě prokazatelné naplnění
všech čtyř pojmových znaků závislé práce, bez jejichž prokázání pak nelze
hovořit o výkonu práce na černo.
Tato nová úprava souvisí s transpozicí sankční
směrnice, která byla do zákona o zaměstnanosti transponována zákonem č. 1/2012,
kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen zákon o zaměstnanosti, příp. ZoZ), a další související
zákony, kterým byla do českého právního řádu transponována směrnice…