Přestože zákon č. 306/2008 Sb., kterým se mění zákon č.
155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony, byl přijat již v roce 2008,
převážná většina jeho ustanovení má stanovenu tzv. odloženou účinnost, z
toho drtivá většina na 1. ledna 2010. Účelem tohoto příspěvku je proto
upozornit na nejdůležitější změny, které od tohoto data v oblasti důchodového
pojištění nastanou. Článek je členěn podle druhů důchodů, jichž se změny
týkají.
NahoruZměny v typech důchodů
Jak je známo, existují v zásadě tři typy starobních
důchodů, přestože to zákon výslovně nestanoví (ale praxe si pomohla). Je jím
řádný, kterým se rozumí takový, na který vzniká nárok dosažením
důchodového věku (obecného nebo tzv. zvláštního, který je nižší, protože je
podmíněn odpracováním příslušné doby zaměstnání zařazeného podle předpisů
účinných před 1. lednem 1993 do I. pracovní kategorie nebo získáním služby v
ozbrojených silách zařazených podle uvedených předpisů do I. nebo II. kategorie
funkcí), a dva typy tzv. předčasných. Z nich se jeden označuje jako tzv.
dočasně snížený, druhý jako tzv. trvale snížený.
Pokud jde o dočasně snížený předčasný důchod, je
možné jej v současné době přiznat spíše pouze teoreticky; pro ten účel je
vytvořeno přechodné ustanovení (čl. II bod 4 zákona č. 306/2008 Sb.), ale v
pozitivní části zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění
pozdějších předpisů, jsou již příslušná ustanovení zrušena. Trvale snížený
předčasný důchod je ponechán - nikoli však beze změny, jak bude uvedeno
dále. Rovněž zůstal zachován i zvláštní řádný starobní důchod, na který vznikal
nárok v 65 letech - i v tomto směru však budou změny.
NahoruZměny důchodového věku
Zvyšování důchodového věku, které bylo zahájeno dnem
účinnosti zákona č. 155/1995 Sb., tedy dnem 1. ledna 1996, a změněno zákonem č.
425/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve
znění pozdějších předpisů, zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve
znění pozdějších předpisů, se opět mění; tentokrát se týká mužů počínaje rokem
narození 1954, bezdětných žen narozených v roce 1957, žen, které vychovaly 1
dítě a jsou narozeny v roce 1958 atd.; podrobnosti lze nalézt na tzv. věkové
kalkulačce na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.
Zvyšování důchodového věku se tentokrát týká i hranice
65 let (ta je nyní potřebná v případě, že občan ke dni dosažení důchodového
věku nezískal aspoň 25, ale získal aspoň 15 let doby pojištění). ta se zvyšuje
parametricky; parametr je vyjádřen jako dosažení v daném kalendářním roce věku
aspoň o 5 let vyššího, než je důchodový věk stanovený podle obecných předpisů
pro muže stejného dne narození. Tato formulace asi zaslouží příklad:
Příklad č. 1
Osoba (muž či žena - to u tohoto typu důchodu není rozhodující)
narozená 1. ledna 1945, která ke dni dosažení svého důchodového věku nezískala
aspoň 25 let doby pojištění, může mít nárok na tento typ důchodu počínaje 1.
zářím 2011 (muž narozený 1. ledna 1945 má totiž důchodový věk dosažen 1. září
2006); o tom, jakou bude potřebovat dobu pojištění, bude pojednáno
dále.
NahoruZměny v podmínce potřebné doby důchodového pojištění
Jak již bylo naznačeno, mění se i tato podmínka, a to
odchylně pro různé typy starobních důchodů. Pro řádné starobní důchody, na
které vzniká nárok dosažením důchodového věku, a pro trvale snížené předčasné
starobní důchody platí, že potřebná doba se zvyšuje vždy o 1 rok za každý rok,
v němž bude dosažen důchodový věk, a to v období let 2010 až 2018: v roce 2010
tak bude činit 26 let a v roce 2018 a později 35 let důchodového pojištění.
Pro řádné starobní důchody, na které vzniká nárok po
dosažení 65 let věku, se zvyšuje rovněž o 1 rok za každý rok, v němž bude
dosažený parametrizovaný věk naznačený v písm. b), avšak jen v období let 2010
až 2013: v roce 2010 tedy bude činit 16 let a v roce 2013 a později 20 let doby
pojištění.
NahoruZměny v hodnocení náhradních dob
Do 31. prosince 2009 se některé náhradní doby (tedy -
všechny, s výjimkou doby základní vojenské služby, péče o děti a péče o
specifikované, dříve bezmocné, nyní závislé osoby) započítávaly pro výši
procentní výměry sice v rozsahu 80 % svého trvání, ale pro podmínku doby
pojištění potřebné pro vznik nároku na starobní důchod plně. Od 1. ledna 2010
se však i pro tuto podmínku budou započítávat pouze v rozsahu 80 % svého
trvání.
Změny ve zvyšování důchodu za další výdělečnou
činnost
Kromě toho, že zůstává zachováno dosavadní zvyšování
důchodu za další výdělečnou činnost po vzniku nároku na něj bez jeho pobírání
(a bez pobírání plného invalidního důchodu, resp. od 1. ledna 2010 invalidního
důchodu pro invaliditu třetího stupně - viz dále část II. tohoto článku),
zavádějí se dvě nové formy:
zvyšování při pobírání plného starobního důchodu (zvýšení
činí 0,4 % výpočtového základu za každých 360 kalendářních dnů další výdělečné
činnosti; nárok na toto zvýšení však vzniká až po dvou letech takové
nepřetržité činnosti nebo po jejím skončení);
zvyšování při pobírání poloviny starobního důchodu
(zvýšení činí 1,5 % výpočtového základu za každých 180 kalendářních dnů další
výdělečné činnosti).
I pro obě nové formy platí, že se pro jejich účely do
další výdělečné činnosti nezapočítávají stejné doby, které se pro nynější formu
nezapočítávají, tj. doby pracovního volna bez náhrady příjmu a neomluvené
nepřítomnosti v práci a doby dočasné pracovní neschopnosti, kterou si
pojištěnec nezpůsobil úmyslně, pokud dočasná pracovní neschopnost vznikla
nejpozději v poslední den ochranné lhůty podle zvláštního právního předpisu,
doby karantény nařízené podle zvláštního právního předpisu, doby, po kterou
trvala potřeba ošetřování nebo péče o dítě ve věku do 10 let nebo jiného člena
domácnosti podle zvláštního právního předpisu, nejde-li o osoby, které nemají
nárok na ošetřovné, nejvýše však v rozsahu prvních 9 kalendářních dnů potřeby
ošetřování nebo péče, popřípadě prvních 16 kalendářních dnů, jde-li o osamělého
zaměstnance, který má v péči aspoň jedno dítě ve věku do 16 let, které
neukončilo povinnou školní docházku.
Změna v poskytování řádného starobního důchodu při další
výdělečné činnosti
Od 1. ledna 2010 odpadá podmínka pro možnost
poskytování tzv. řádného starobního důchodu při další výdělečné činnosti konané
formou pracovněprávního vztahu (tj. pracovního poměru nebo dohody o pracovní
činnosti), podmínka, aby takový pracovněprávní vztah byl sjednán na dobu
určitou (nadto nepřesahující jeden rok).
Podmínka pro výplatu tzv. předčasných starobních
důchodů do dosažení důchodového věku jejich poživatelů, tj. že nevykonávají
výdělečnou činnost, z níž by byli účastni důchodového pojištění, zůstává beze
změny.
Změna ve snižování procentní výměry u trvale snížených
předčasných starobních důchodů
Sazba snížení (0,9 % výpočtového základu za každých i
započatých 90 kalendářních dnů chybějících ode dne přiznání důchodu do dosažení
důchodového věku) zůstává zachována, jen pokud jde o prvních 720 kalendářních
dnů. za chybějící dny přesahující tuto hranici činí tato záporná sazba 1,5 %
výpočtového základu.
Zákon č. 306/2008 Sb. obsahuje ještě další změny v
oblasti starobních důchodů. Některé jejich praktické aplikace přijdou v úvahu
až v příštích letech, a proto je tento článek nekomentuje; určité zvláštní
změně je však věnována část III. tohoto článku.
NahoruZměna koncepce invalidity
Název této části dává tušit, že dojde k…