3.10.2
Vnitřní předpis zaměstnavatele k zajišťování pracovnělékařských služeb
JUDr. Anna Janáková
VNITŘNÍ PŘEDPIS ZAMĚSTNAVATELE
K ZAJIŠŤOVNÍ PRACOVNĚLÉKAŘSKÝCH SLUŽEB
Zaměstnavatel ........................(uvést jeho přesné označení, sídlo, IČO)
zastoupený ............................................
vydává tuto
směrnici k zajištění pracovnělékařských služeb.
1. Charakter a součásti pracovnělékařských služeb
1.1. Pracovnělékařské služby jsou zdravotní služby, jejichž posláním je napomáhat tomu, aby zaměstnanci nevykonávali práce, které neodpovídají jejich zdravotní způsobilosti, aby se prací nezhoršoval jejich zdravotní stav a aby se předcházelo vzniku nemocí z povolání, ohrožení nemocí z povolání, pracovním úrazům a jiným poškození zdraví zaměstnanců z práce. Pracovnělékařské služby zahrnují konzultační služby a zdravotní péči preventivní, diagnostickou a posudkovou.
1.2. Součástí pracovnělékařských služeb je:
a) provádění pracovnělékařských prohlídek, které jsou preventivními prohlídkami a hodnocení zdravotního stavu za účelem posuzování zdravotní způsobilosti k práci a za účelem zjištění změn zdravotního stavu, u kterých lze předpokládat souvislost se zdravotní náročností vykonávané práce.
b) hodnocení vlivu pracovního činnosti a pracovního prostředí a pracovních podmínek na zdraví,
c) poradenství zaměřené na ochranu zdraví při práci a ochranu před pracovními úrazy, nemocemi z povolání a nemocemi souvisejícími s prací,
d) školení v poskytování první pomoci,
e) pravidelný dohled na pracovištích a nad výkonem práce nebo služby.
2. Výběr poskytovatele pracovnělékařských služeb
2.1. Vedení firmy rozhodne za účasti zaměstnanců firmy o vhodné organizaci zajištění pracovnělékařských služeb ve firmě.
2.2 Personální útvar zajistí výběr poskytovatele pracovnělékařských služeb a navrhne vedení firmy, se kterým či se kterými by měla být uzavřena smlouva o poskytování pracovnělékařských služeb.
2.3.. Při výběru vhodného poskytovatele pracovnělékařských služeb hodnotí zejména:
a) odbornost poskytovatele pracovnělékařských služeb,
b) kapacitu poskytovatele pracovnělékařských služeb s ohledem na počet zaměstnanců a s ohledem na umístění jednotlivých pracovišť,
c) cenovou nabídku poskytovaných pracovnělékařských služeb
d) místní dosažitelnost zdravotnického zařízení, kde poskytovatel pracovnělékařských služeb poskytuje služby.
2.4. Personální útvar zajistí informování odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a nepůsobí-li ve firmě, pak přímo zaměstnance, o výběru zajišťování pracovnělékařských služeb.
3. Smlouva o poskytování pracovnělékařských služeb
3.1. Právní útvar ve spolupráci s personálním útvarem, výrobním útvarem a ekonomickým útvarem zajistí vypracování smlouvy o poskytování pracovnělékařských služeb a po dojednání jejího obsahu s poskytovatelem pracovnělékařských služeb předloží návrh smlouvy k podpisu vedení firmy; vzor smlouvy o pracovnělékařských službách tvoří přílohu č. 1 této směrnice. Smlouva musí mít písemnou formu.
3.2. Pokud dojde v průběhu platnosti smlouvy o poskytování pracovnělékařských služeb ke změně zařazení práce do kategorie vyšší než kategorie první podle zákona o ochraně veřejného zdraví nebo ke změně činnosti, pro jejíž výkon jsou podmínky stanoveny vyhláškou č. 79/2013 Sb. nebo jinými právní předpisy (viz příloha č. 2 této směrnice), zajistí útvary firmy uvedené v předchozím odstavci doplnění dosavadní písemné smlouvy nebo uzavření nové smlouvy, které zahrne i ty pracovnělékařské služby, které doposud nebyly smlouvou kontrahovány. Doplněk nebo novou smlouvu je třeba uzavřít nejpozději do 3 měsíců ode dne, kdy k této změně došlo.
3.3. Plnění závazků vyplývajících z uzavřené smlouvy o pracovnělékařských službách sleduje z hlediska:
a) provádění preventivních prohlídek a hodnocení zdravotního stavu a vlivu hodnocení pracovní činnosti a pracovního prostředí a pracovních podmínek na zdraví - personální útvar,
b) poskytovaného poradenství na ochranu zdraví při práci a ochranu před pracovními úrazy, nemocemi z povolání a nemocemi souvisejícími s prací - personální útvar,
f) školení v poskytování první pomoci - personální útvar,
g) pravidelný dohled na pracovištích a nad výkonem práce nebo služby - výrobní útvar a personální útvar,
h) finančních úhrad za poskytnuté pracovnělékařské služby - ekonomický útvar.
3.4. Personální útvar ve spolupráci s výrobním útvarem a ekonomickým útvarem každý rok (nejlépe koncem roku v prosinci) hodnotí plnění smlouvy o poskytování pracovnělékařských služeb a podle výsledků hodnocení navrhne ve spolupráci s právním útvarem vedení firmy změny smlouvy, případně výběr jiného poskytovatele pracovnělékařských služeb.
4. Vysílání k lékařským prohlídkám
4.1. Personální útvar zajišťuje vysílání uchazečů o zaměstnání a zaměstnanců k pracovnělékařským prohlídkám podle požadavků právních předpisů ke smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb (popřípadě k pověřenému poskytovateli pracovnělékařských služeb, k poskytovateli pracovnělékařských služeb zaměstnavatele – uživatele). Sdělí jim jméno, adresu a ordinační hodiny, kdy se na pracovnělékařskou prohlídkou mohou dostavit, a lhůtu, ve které se mají prohlídce podrobit a předložit lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k práci.
4.2. Pokud tak firma rozhodne, personální útvar může, jde-li o práce zařazené pouze do kategorie první podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, a není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky stanoveny vyhláškou č. 79/2013 Sb. nebo jinými právními předpisy (seznam těchto předpisů tvoří přílohu č. 2 této směrnice) vyslat uchazeče o zaměstnání nebo zaměstnance k pracovnělékařské prohlídce a k posouzení zdravotní způsobilosti k práci k jejich registrujícímu poskytovateli zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství, kterého si uchazeč o zaměstnání či zaměstnanec svobodně zvolil. Pro takový případ se smlouva neuzavírá.
4.3. Personální útvar vyšle zaměstnance na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku:
a) pokud o to zaměstnanec požádá,
b) má-li firma pochybnosti o zdravotní způsobilosti zaměstnance k práci
c) v dalších případech uvedených v ust. § 12 vyhlášky č. 79/2013 Sb.
4.4. Pokud se ve firmě vykonávají práce ve zkušebním provozu, vysílá personální útvar zaměstnance k pracovnělékařským prohlídkám ke smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb na základě:
a) hodnocení rizik podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, nebo
b) výsledků měření, byla-li pro účely souhlasu s uvedením do zkušebního provozu uskutečněna.
4.5. Když vysílá personální útvar uchazeče o zaměstnání nebo zaměstnance k prohlídkám podle předchozích odstavců, musí je vybavit vyplněnou žádostí o provedení pracovnělékařské prohlídky a o vydání lékařského posudku o zdravotní způsobilosti k práci, jejíž vzor je uveden v příloze č. 3 této směrnice, nebo žádostí o provedení výstupní prohlídky, jejíž vzor je uveden v příloze č. 4 této směrnice.
4.6. Personální útvar je povinen vyslat zaměstnance k lékařské prohlídce a posouzení jeho zdravotního stavu, existuje-li:
a) důvodné podezření na vznik nemoci z povolání (ohrožení nemocí z povolání), a to ke smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb nebo k poskytovateli v oboru pracovního lékařství, který má povolení Ministerstva zdravotnictví k uznávání nemocí z povolání, s žádostí o posouzení zdravotního stavu,
b) podezření, že nemoc již nadále nesplňuje podmínky pro uznání nemoci z povolání (ohrožení nemocí z povolání), a to k poskytovateli v oboru pracovního lékařství, který má povolení Ministerstva zdravotnictví k uznávání nemocí z povolání s žádostí o posouzení zdravotního stavu.
5. Vytvoření podmínek pro poskytování ostatních pracovnělékařských služeb
5.1. Pro hodnocení vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a pracovních podmínek na zdraví a hodnocení zdravotního stavu zaměstnanců a osob ucházejících se o zaměstnání k práci poskytuje personální útvar poskytovateli pracovnělékařských služeb podklady pro zpracování rozboru vzniku a příčin pracovních úrazů, výskytu nemocí z povolání nebo ohrožení nemocí z povolání nebo nemocí souvisejících s prací, výsledky sledování zátěže organismu zaměstnanců působením rizikových faktorů, studie odezvy zdravotního stavu zaměstnanců na konkrétní pracovní podmínky a jiné.
5.2. Pro vytvoření vhodných podmínek pro poradenskou činnost poskytovatele pracovnělékařských služeb stanoví personální a výrobní útvar (ve spolupráci s osobou odborně způsobilou k prevenci rizik) způsob a termíny předkládání dokumentů, které bude poskytovatel pracovnělékařských služeb potřebovat k tomu, aby k záležitostem stanoveným vyhláškou o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče mohl zaujímat postoj a poskytovat poradenství.
5.3. Pro vytvoření podmínek pro dohled na pracovišti výrobní útvar stanoví a dohodne s poskytovatelem pracovnělékařských služeb termíny pravidelného dohledu na pracovištích případně dalších zařízeních zaměstnavatele. Personální a výrobní útvar zajistí předkládání potřebných dokumentů k zajištění dohledu prováděném poskytovatelem pracovnělékařských služeb.
5.4. Personální útvar a výrobní útvar odpovídají za vytvoření podmínek pro to, aby poskytovatel pracovnělékařských služeb mohl při poskytování těchto služeb spolupracovat se zaměstnanci, zástupcem pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, odborovou organizací, a s odborně způsobilými osobami k prevenci rizik případně s koordinátorem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a s kontrolními orgány, které provádějí ve firmě dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při práci (ust. § 57 odst. 1 písm. d) zákona č. 373/2011 Sb.).
6. Povinnosti vůči poskytovateli pracovnělékařských služeb
6.1. Personální útvar v dohodě s příslušnými vedoucími zaměstnanci na jednotlivých pracovištích pověřeným zaměstnancům poskytovatele pracovnělékařských služeb:
- umožní vstup na každé pracoviště svých zaměstnanců,
- zajistí poskytování informací potřebných k hodnocení a prevenci rizik možného ohrožení života nebo zdraví na pracovišti, včetně výsledků měření faktorů pracovních podmínek.
- zajistí předkládání technické dokumentace strojů a zařízení, a sdělování dalších informací rozhodných pro ochranu zdraví při práci, včetně údajů zjištěních při ověřování podmínek vzniku nemocí z povolání, popřípadě pracovních úrazů.
O poskytování informací poskytovateli pracovnělékařských služeb vede personální útvar vhodnou dokumentaci pro případ kontroly prováděné orgány ochrany veřejného zdraví nad plněním této povinnosti zaměstnavatele.
6.2. Personální útvar v dohodě s příslušnými vedoucími zaměstnanci na jednotlivých pracovištích umožní pověřeným zaměstnancům poskytovatele pracovnělékařských služeb vstup na pracoviště, kde bývalý zaměstnanec pracoval za podmínek, jejichž vlivem posuzovaná nemoc z povolání vznikla, a to za účelem zajištění dalších skutečností nebo provedení klinického testu, popřípadě odebrání vzorku materiálu nebo pořízení audiovizuálního záznamu potřebného k posouzení nemoci z povolání. Stejně umožní vstup zaměstnanci i bývalému zaměstnanci.
6.3. Na základě žádosti poskytovatele pracovnělékařských služeb o zajištění měření či expertizy za účelem analýzy (pracovních podmínek, pracovního prostředí a odezvy organismu zaměstnanců, výsledků kategorizace zdravotních rizik, při podezření, že došlo k takové změně pracovních podmínek, která negativně ovlivňuje nebo by mohla ovlivnit zdraví zaměstnanců) předloží personální útvar vedení firmy:
a) návrh za zajištění takového měření či expertizy, nebo
b) návrh o podání žádosti o stanovisko příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví; v žádosti nesouhlas se zajištěním měření nebo expertiz musí být odůvodněn.
Podle kladného rozhodnutí vedení firmy nebo na základě písemného stanoviska orgánu veřejného zdraví se souhlasem k provedení měření či expertizy personální útvar zajistí jejich provedení.
6.4 Personální útvar zajistí, aby v rámci školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci byli zaměstnanci školeni ze svých povinností ohledně pracovnělékařských služeb, a to zejména ohledně povinnosti:
- podrobit se pracovnělékařským službám u smluvního lékaře zaměstnavatele nebo u vlastního registrujícího poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství, pokud tak podle zákona zaměstnavatel rozhodne,
- podrobit se zdravotním službám indikovaným poskytovatelem pracovnělékařských služeb pro hodnocení zdravotního stavu (poskytovatele dalších zdravotních služeb určuje poskytovatel pracovnělékařských služeb),
- podrobit se pracovnělékařským službám nařízeným podle jiného právního předpisu (viz příloha č. 2 této směrnice),
- sdělit poskytovateli pracovnělékařských služeb jméno a adresu registrujícího poskytovatele a dalších poskytovatelů zdravotních služeb, kteří ho přijali do péče,
- sdělit poskytovateli pracovnělékařských služeb na jeho žádost nebo z vlastního podnětu všechny jemu známé nebo podezřelé skutečnosti související s ochranou zdraví při práci.
Personální útvar zajistí, aby do školení byla zahrnuta též informace o důsledcích, které dopadnou na zaměstnance v případě, že se nepodrobí příslušným pracovnělékařským službám, že nepředloží lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k práci ve stanoveném termínu, a když je lékařský posudek neplatný.
7. Závěrečná ustanovení
7.1. Směrnice byla dne .......................projednána s odborovou organizací ................a zástupcem pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ................(pokud u zaměstnavatele působí).
7.2. Písemné vyhotovení této směrnice obdrží každý vedoucí zaměstnanec firmy.
7.3. Kontrolou dodržování této směrnice pověřuji............... (identifikace odpovědné osoby).
7.4. Nabytím účinnosti této směrnice se ruší vnitřní předpis o zajištění závodní preventivní péče vydaný dne....... a nahrazuje se touto novou směrnicí.
7.5. Tato směrnice nabývá účinnosti dnem.................
Přílohy:
- Smlouva o poskytování pracovnělékařských služeb.
- Jiné právní předpisy, které stanoví podmínky pro výkon práce.
- Žádost o provedení pracovnělékařské prohlídky a o lékařský posudek a o posouzení zdravotní způsobilosti k práci.
- Žádost o provedení výstupní prohlídky
V ..............(sídle firmy) dne...........
.........................................................
razítko zaměstnavatele a podpis
jeho oprávněného zástupce
Komentář
Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, který upravuje mimo jiné pracovnělékařské služby, nabyl právní účinnosti dnem 1. dubna 2012, nicméně pro pracovnělékařské služby bylo stanoveno přechodné období, a to do konce března roku 2013. Od 1. dubna 2013 se postupuje již plně podle požadavků zákona č. 373/2011 Sb.
Zákon č. 373/2011 Sb., byl za dobu své právní účinnosti již devětkrát novelizován, přičemž některé novely se pracovnělékařských služeb a souvisejících otázek dotknuly významně. Zejména novela provedená:
-
zákonem č. 47/2013 Sb. umožnila, aby zaměstnavatel, který získal oprávnění k poskytování zdravotních služeb, mohl poskytovat zaměstnancům na svých pracovištích pracovnělékařské služby za stanovených podmínek svými lékaři,
-
zákonem 82/2015 Sb. nově stanovila poskytovatele zdravotních služeb, kteří jsou oprávněni posuzovat zdravotní způsobilost žáků a studentů před prvním zařazením na praktické vyučování nebo praktickou přípravu, a stanovila případy, kdy se posouzení zdravotní způsobilosti neprovede,
-
zákonem č. 202/2017 Sb., který s právní účinnosti od 1. listopadu 2017 zejména umožňuje pro posudkovou činnost za stanovených podmínek nahradit výpis ze zdravotnické dokumentace potvrzením o nezměněném zdravotním stavu, stanoví desetidenní lhůtu k vydání výpisu ze zdravotnické dokumentace či potvrzení o nezměněném zdravotním stavu, stanoví, kdy je možné použít posudkový nález "zdravotně nezpůsobilá" a kdy "osoba dlouhodobě pozbyla zdravotní způsobilost konat dosavadní práci", stanoví možnost vzdát se práva na přezkoumání lékařského posudku, zpřesňuje podmínky žádosti o prominutí zmeškání lhůty pro návrh na přezkoumání lékařského posudku, stanoví podmínky, kdy je třeba zajišťovat ostatní součásti pracovnělékařských služeb u prací první kategorie, u nichž jsou zaměstnanci vysíláni k pracovnělékařským prohlídkám k jejich registrujícím poskytovatelům, umožňuje smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb zajišťovat některé pracovnělékařské služby u jiných poskytovatelů zdravotních služeb, jako subdodávku, umožňuje agenturám práce zajištovat pracovnělékařské služby poskytovatelem pracovnělékařských služeb zaměstnavatele – uživatele, stanoví provádění vstupních pracovnělékařských prohlídek před vznikem pracovněprávního vztahu (nikoliv jako dosud před uzavřením smlouvy či dohody), ukládá zaměstnavateli vést dokumentaci o pracovnělékařských službách, která se nevztahuje ke konkrétním zaměstnancům
S účinností od 3. dubna 2013 vyšla vyhláška Ministerstva zdravotnictví č.79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb. o specifických zdravotních službách (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče), která stanoví podrobnosti ohledně pracovnělékařských služeb. Vyhláška byla s právní účinností od 15. prosince 2017 novelizována vyhláškou č. 436/2017 Sb., která do právní úpravy vnesla řadu změn (např. v hodnocení zdravotního stavu, ohledně výstupní prohlídky, termíny periodických prohlídek, minimální časy potřebné pro poradenství a pravidelného dohledu), a nových úprav (např. souběh periodické a mimořádné prohlídky, náležitosti žádosti o provedení lékařské prohlídky a posouzení zdravotní způsobilosti ke vzdělávání a v průběhu vzdělávání, náležitosti potvrzení o provedení výstupní prohlídky),
Povinnost zajistit pracovnělékařské služeb
Zaměstnavateli je povinnost zajistit pracovnělékařské služby uložena:
a) zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, a to ustanovením § 224,
b) zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, a to ust. § 53 odst. 2.
Kdo má ve firmě v náplni zabezpečování této povinnosti
U firem, které mají personální útvar nebo personalistu, spadá zpravidla zabezpečování povinnosti zaměstnavatele zajistit pracovnělékařské služby do náplně činnosti citovaného útvaru či citovaného zaměstnance. Je to praktické řešení, neboť právě v tomto útvaru či u tohoto zaměstnance se soustředí lékařské posudky o zdravotní způsobilosti k práci, případně lékařské posudky o zdravotním stavu. Tento útvar či zaměstnanec/personalista vysílá uchazeče o zaměstnání a zaměstnance k pracovnělékařským prohlídkám. Z této koncepce vychází i tato směrnice o zajišťování zdravotní pracovnělékařských služeb.
Volba poskytovatele či poskytovatelů pracovnělékařských služeb
Obecně nové předpisy dávají pacientovi právo zvolit si poskytovatele oprávněného k poskytnutí zdravotních služeb a zdravotnické zařízení; možnost volby poskytovatele a zdravotnického zařízení se však nevztahuje na poskytování pracovnělékařských služeb. Zaměstnavatel vybere a rozhodne, od koho bude "kupovat“ pracovnělékařské služby. Jeví se výhodným zorganizovat "výběrové řízení“, aby byl vybrán nejvhodnější kandidát.
Organizace zajišťování pracovnělékařských služeb
Personální útvar po dohodě s vedením firmy zvolí organizaci zajišťování pracovnělékařských služeb a vybere jednu nebo kombinaci několika z možností:
- smlouva s jedním poskytovatelem ohledně kompletních pracovnělékařských služeb (§ 54 odst. 2 písm. a) zákona č. 373/2011 Sb.),
- smlouvy s více poskytovateli pracovnělékařských služeb (§ 3 odst. 1 vyhlášky č. 79/2013 Sb,),
- zajištění pracovnělékařských prohlídek, posuzování zdravotní způsobilosti k práci a vydávání lékařských posudků o zdravotní způsobilosti k práci, jde-li o práce zařazené do kategorie první podle zákona o ochraně veřejného zdraví a není-li součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny vyhláškou č. 79/2013 Sb. nebo jinými právními předpisy, u poskytovatelů, kteří jsou registrujícími poskytovateli zaměstnanců nebo osob ucházejících se o zaměstnání, pokud jiný právní předpis nestanoví jinak.
- zajištění ostatních součásti pracovnělékařských služeb, v případě provádění pracovnělékařských prohlídek podle předchozího bodu, je-li to důvodné pro ochranu zdraví zaměstnanců, prostřednictvím poskytovatele pracovnělékařských služeb, se kterým pro zajištění konkrétní služby uzavře smlouvu,
- písemné odsouhlasení smluvnímu poskytovateli pracovnělékařských služeb, že může zajišťovat pracovnělékařské služby též "pověřeným poskytovatelem" pracovnělékařských služeb (§ 57a zákona č. 373/2011 Sb.).
- zajištění pracovnělékařských služeb (v případě agentury práce) poskytovatelem pracovnělékařských služeb uživatele na základě dohody o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce (§ 307a §308 zákoníku práce),
- vlastními zaměstnanci, pokud se jedná o zaměstnavatele, který získal oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona o zdravotních službách v oboru podle § 54 odst. 1 písm. a) nebo b) zákona č. 373/2011 Sb. podle § 58a zákona č. 373/2011 Sb.
Poskytovatelem pracovnělékařských služeb je fyzická nebo právnická osoba, která má oprávnění k poskytování zdravotních služeb. O oprávnění k poskytování zdravotních služeb v civilní sféře rozhoduje krajský úřad, v jehož správním obvodu je zdravotnické zařízení, v němž budou zdravotní služby poskytovány; v ostatních případech Ministerstvo obrany, Ministerstvo spravedlnosti a Ministerstvo vnitra.
Podle zákona může zaměstnavatel uzavřít smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb pouze s poskytovatelem zdravotních služeb v oboru:
a) všeobecné praktické lékařství, nebo
b) pracovní lékařství.
Zákon č. 373/2011 Sb. nevyžaduje pro lékaře v oboru všeobecné praktické lékařství žádnou další kvalifikaci či doškolování. Nicméně v důvodové zprávě k návrhu zákona č. 373/2011 Sb. zákonodárce uvádí, že je vhodné, aby praktický lékař absolvoval akreditovaný kurz zaměřený na pracovnělékařské služby. Kurzy pořádá Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví v Praze (IPVZ) již od roku 1993. Kurz "Základy pracovního lékařství" je zaměřený na výkon pracovnělékařských služeb a jeho náplň a rozsah byly projednány a doporučeny Společností pracovního lékařství. V roce 2012 kurz absolvovalo 25 lékařů, v roce 2013 celkem 20 lékařů, v roce 2014 to bylo 28 lékařů; kurz běžící od roku 2015 má 38 frekventantů. Kurz probíhá v deseti pokračovacích lekcích presenční formou; lekce probíhají o víkendu, jednou za měsíc, v Praze (IPVZ může zajistit ubytování). Celkový časový rozsah kurzu je 150 hodin. Kurz se zakončuje ověřením znalostí písemným testem a pohovorem a absolvent získá osvědčení, jehož planost není časově omezena. Náklady celého kurzu se pohybují kolem 30 tisíc Kč.
Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, výslovně neřeší, zda zaměstnavatel může uzavřít smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb s více poskytovateli. Prováděcí vyhláška Ministerstva zdravotnictví o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče však v ust. § 3 odst. 1 počítá s tím, že zaměstnavatel může pro výkon práce na svých pracovištích uzavřít písemnou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb s více poskytovateli těchto služeb, je-li to vzhledem k počtu zaměstnanců účelné, nebo je-li to vzhledem k umístění jednotlivých pracovišť účelné, nebo nelze-li pracovnělékařské služby zajistit s ohledem na kapacitní možnosti poskytovatele…