dnes je 30.1.2025

Input:

Uplatňování nároku na dávky nemocenského pojištění (elektronizace dávek)

30.1.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

7.3.2.1
Uplatňování nároku na dávky nemocenského pojištění (elektronizace dávek)

Ing. Marta Ženíšková

Od 1. 1. 2025 se mění postup při rozhodování nebo potvrzování sociální události a v návaznosti na to i postup při uplatňování nároku na dávky nemocenského pojištění, vyjma nemocenského a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství. U tiskopisů, na nichž se před rokem 2025 potvrzovala sociální událost a zároveň se jimi uplatňoval nárok dávku, došlo k jejich rozdělení na potvrzování sociální události a na žádost o dávku. Tak například u ošetřovného předal lékař pojištěnci tiskopis "Žádost o ošetřovné", na kterém potvrdil potřebu ošetřování; pojištěnec do tohoto tiskopisu doplnil, od kdy o tuto dávku žádá a další údaje pro posouzení nároku na dávku. Od roku 2025 je vždy samostatný tiskopis pro potvrzení sociální události, který je vydáván pouze v jednom vyhotovení, i když zaměstnanec vykonává více činností, z nichž je účasten nemocenského pojištění.

Potvrzování sociální události

O vydání potvrzení sociální události, které je potřebné pro uplatnění nároku na ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné a u těhotné ženy pro uplatnění PPM, se žádá. Tato potvrzení vydává ve většině případů lékař (zdravotnické zařízení).

Na každém potvrzení je identifikátor, tj. číslo, pod kterým se evidují všechny elektronické a listinné doklady související s danou sociální událostí. Pod tímto číslem si mohou zaměstnavatelé a pojištěnci zjišťovat na portálu ČSSZ potřebné údaje. Před odesláním potvrzení o vzniku sociální události se lékař zeptá, jakým způsobem má být předána informace o vzniku sociální události, aby ji mohl žadatel o dávku předat zaměstnavateli. Jsou 3 možnosti předávání této informace – SMS, e-mailem nebo v listinné podobě. Je možno zvolit všechny 3 způsoby najednou. Tak například babička, která je s nemocným vnukem u lékaře, požádá o zaslání SMS otci dítěte, e-mailem matce dítěte a pro sebe si vyžádá vydání v listinné podobě. Pokud je zvolen způsob zaslání SMS nebo e-mail, budou již bez žádosti zasílány další informace související s danou sociální informací.

Uplatňování nároku

Pro uplatňování nároku na dávky nemocenského pojištění není předepsán tiskopis. Zaměstnanec uplatňuje nárok na dávku tím, že sdělí zaměstnavateli, o jakou dávku žádá, uvede údaje k identifikaci sociální události, například identifikátor, jméno, příjmení a datum narození ošetřované osoby, a uvede údaje potřebné pro posouzení, že má nárok na požadovanou dávku a na její poskytování, například vztah k ošetřované osobě, zda je osamělý. V podstatě musí zaměstnanec uvádět stejné údaje, které před rokem 2025 vyplňoval na předepsaných tiskopisech. ČSSZ vydala nezávazné tiskopisy, které žadatel při uplatňování nároku na jednotlivé dávky nemocenského pojištění může použít. Konkrétní postup předávání údajů v souvislosti s uplatněním žádosti o dávku zaměstnance stanoví zaměstnavatel.

Odesílání žádosti na ČSSZ

Žádost o dávku musí být uplatněna prokazatelným způsobem. Údaje, které zaměstnanec předal zaměstnavateli, zaměstnavatel přepíše na předepsaný tiskopis "Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku" a odešle na ČSSZ. Pokud nebudou vyplněny všechny povinné údaje na tomto tiskopise, není umožněno jej odeslat, Údaje obdržené od zaměstnance musí být uchovávány zaměstnavatelem 10 roků po roce, kterého se týkají (§ 96 ZNP).


Nemocenské

Od 1. 1. 2020 nabyl účinnosti systém elektronických neschopenek (dále jen "eNeschopenka"). eNeschopenka je zároveň žádostí pojištěnce o nemocenské. Pokud je pojištěnci vystavena eNeschopenka, automaticky se rozhoduje o jeho nároku na nemocenské.

Zaměstnanec, který bude uznán práce neschopným, si také bude volit způsob, jakým mu má být předán průkaz práce neschopného, tj. zaslán SMS, e-mailem

Nahrávám...
Nahrávám...